Nano-robot kan 'svømme' rundt i kroppen med medicin
Forskere har opfundet en lille nanofisk, der kan svømme medicin rundt i blodbanerne. Det kan give mere målrettet medicinering, så raske celler ikke bliver fejlbehandlet.

Forskere har opfundet den lille nanofisk, som efterligner fisks svømmemønstre. Nanofisken kan give mere målrettet behandling inde i kroppen, ved at 'svømme' medicinen hen til de syge celler. (Video: Joseph Wang og New Scientist)

Det kan lyde særdeles ubehageligt at have et fremmedlegeme svømmene rundt inde i kroppen. Men hvad nu hvis dette fremmedlegeme kunne erstatte mindre operationer og give mere målrettet behandling, så kun syge celler blev medicineret?

Det kan snart blive virkelighed.

Der findes en lillebitte robotfisk i mikroskopisk størrelse, som forskerne kalder en nanofisk. Nanofisken er så lille, at den kan svømme rundt inde i blodbanerne uden at ødelægge noget.

Forskerne bag er fra University of California og håber, at deres lille fisk kan bruges til at svømme medicin rundt i kroppen, så den ikke rammer de raske områder.

LÆS OGSÅ: Se verdens første robot, der bevæger sig i bølgebevægelser

Selv om den er lille, er den effektiv

Nano-robotten er så lille, at den kan angribe enkelte celler, og vil måske også kunne bruges til at lave små opgaver inde i kroppen, der ellers ville kræve en operation.

»Vi tror, at den kan blive meget nyttig til at transportere medicin, lave ikke-invasive operationer og fjerne mutationer i enkelte celler,« fortæller Jinxing Li, ph.d. i nano-ingeniørvidenskab ved University of California, som har været med til at opfinde fisken, ifølge newscientist.com.

Med hjælp fra en magnet kan man få nanofisken til at bevæge sig hen, hvor der er brug for den. Det kan eksempelvis være hen til syge områder i kroppen, som nanofisken kan transportere medicin til.

Forskerne kan få robotten til at svømme medicin hen til helt bestemte celler i kroppen, eller lave små indgreb, som måske kan erstatte små operationer. Det viser studiet, der er blevet publiceret i det videnskabelige tidsskrift Small.