Knastørt brød skal forvandles til bio-emballage, og vi skal værne om gamle træer, ikke bare plante nye
Vi kan ikke plante os ud af klimakrisen, skriver to forskere i tidsskriftet Science. Det - og meget mere - kan du blive klogere på i ugens nyhedsopsamling.
ugens_opsamling.

I en kommentar i tidsskriftet Science skriver to amerikanske forskere, at der er et presserende behov for at bevare og genoprette de skove, vi allerede har i verden. Foto: Shutterstock

Vi løber ugens opsamling i gang med en rigtig win-win situation:

Forestil dig, at et knastørt brød, der er på vej til at ende sine dage i skraldespanden, kan forvandles til nedbrydelig emballage til fødevarer.

Den tanke er måske ikke så fjern endda. På Aarhus Universitet vil en forsker nemlig forvandle brødaffald til biologisk nedbrydeligt emballage, der kan modstå fugt, skriver universitetet.

Adjunkt Mario M. Martinez fra Institut for Fødevarer ved Aarhus Universitet har netop modtaget 2,9 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond til at udvikle emballagen.

Brødaffald ligger i dag på andenpladsen over den type af madspild, der er værst for miljøet ifølge Aarhus Universitet, og målsætning er derfor - inden for de næste tre år - at få skabt prototyper, som kan fungere som fuldt biologisk nedbrydelige emballeringsmaterialer.

Vi skal værne om de gamle træer

Vi iler videre til et forsker-opråb i Science, hvor to amerikanske forskere argumenterer for, at vi skal droppe vores ensidige fokus på at plante en masse ny skov for at hive mere CO2 ud af atmosfæren.

Red verden: Stort tema i gang

I en konstruktiv serie undersøger Videnskab.dk, hvordan mennesket kan redde verden, og hvordan vi hver især kan gøre en forskel hjemme fra sofaen.

Som en del af serien giver forskere gode råd, baseret på deres egen forskning.

Du kan få og give gode råd i vores Facebook-gruppe Red Verden.

I stedet skal nogle af kræfterne bruges på at bevare al den skov, vi har, der fortsat støvsuger atmosfæren for CO2, skriver forskerne i Science.

Vi skal stadig plante ny skov, skriver forskerne, men på nuværende tidspunkt er der et afgørende behov for at holde de eksisterende skove og gamle træer intakte.

»Vi kan ikke plante ud os af klimakrisen,« som forskerne selv formulerer det.

De amerikanske forskere slår ligeledes på tromme for, at politikerne på det kommende klimatopmøde i Glasgow i november, COP26, adresserer den store afskovning, vi er vidner til på verdensplan.

I samme boldgade har en række andre forskere en kommentar i Nature, hvor de skriver, at besvarelse og genoprettelse af natur spiller en vigtig rolle i den grønne omstilling, men det kan ikke stå alene.

Flere store energi-nyheder

Den seneste uge har også budt på store energi-nyheder: Det Internationale Energi Agentur (IEA) fremlagde blandt andet en køreplan for, hvordan vi kan bruge energieffektivitet og vedvarende energi til at blive klimaneutrale i 2050.

Det Internationale Energiagentur er en organisation indenfor energiområdet. Organisationen har 30 medlemslande - Danmark er et af dem.

I rapporten opfordrer IEA regeringer rundt omkring i verden til at forbyde nye fossile projekter, så vi stopper helt med at etablere nye miner og olie- og gasfelter, hvis vi skal gøre op forhåbninger om at nå Paris-aftalen

Den nye udmelding får rosende ord med på vejen fra professor i energiplanlægning ved Aalborg Universitet Brian Vad Mathiesen, der i et interview med DR glæder sig over rapporten:

»IEA er nok verdens mest indflydelsesrige organisation på energiområdet. Derfor er jeg også meget positivt stemt overfor, at de fremlægger en plan, der blandt andet fokuserer på vedvarende energi og energieffektivisering.«

Og som en lille krølle på ugens Red Verden-hale slog en domstol i Holland forleden fast, at oliegiganten Shell skal nedbringe sine udledninger af drivhusgasser med 45 procent i forhold til niveauet sidste år, skriver Politiken.

Flere forskere har udtalt til Videnskab.dk, at bølgen af klimaretssager kan ses som et tegn på, at borgere og klimaaktivister ikke vil overlade klimaet til udelukkende at være et politisk spørgsmål. Du kan læse mere om klimaretssager i artiklen: Klimakampen træder ind i retssalene: Nu bliver stater sagsøgt for klimanøl.