Mikroorganismer fra tang kan skabe supermiljøvenlig 'plastik'
27 december 2018

Måske har du også skiftet plastikposen ud med en grøn biopose hjemme i skraldespanden i forsøget på at mindske dit forbrug af plastik.

Bioposer laves af materiale, som kan nedbrydes hurtigt i naturen og ikke forurener, og nu kan tang føjes til listen af plantearter, vi kan bruge som alternativ til den gammeldags plastik.

»Vores nye proces producerer ’plastik’ af mikroorganismer fra havet, som nedbrydes fuldstændigt til organisk affald,« siger Dr. Alexander Golberg fra Porter School of Environmental and Earth Sciences ved Tel Aviv university i en pressemeddelelse.

I det nye studie, som er udgivet i det videnskabelige tidsskrift Bioresource Technology, beskriver forskerne, hvordan bioplastik kan laves af mikroorganismer, som lever af tang.

Tang kan godt leve i saltvand, og mikroorganismerne kan også spise af det her, og det er smart for lande som Israel, Kina og Indien, hvis de vil producere bioplastik.

»En del af løsningen på plastepidemien er bioplast, der ikke bruger petroleum og nedbrydes hurtigt,« siger Alexander Golberg i pressemeddelelsen og fortsætter:

»Men bioplast har en miljøpris: For at dyrke planterne eller bakterierne, som plastikken laves af, kræver det frugtbar jord og ferskvand, hvilket mange lande, herunder Israel, ikke har,« forklarer han.

Derfor mener forskerne bag, at deres undersøgelse kan have stor betydning for verdens forsøg på at holde naturen fri for plastikaffald uden at skulle bruge landbrugsjord eller ferskvand.

lp