Innovationsfonden bevilger tæt på 50 millioner til forskning i biotek-løsninger
Projekterne handler om alt fra bekæmpelse af svampeinfektioner i planter til nedbrydning af plastik.
DTU Bioengineering

Tre forskningsprojekter på DTU skal arbejde med bæredygtige biotek-løsninger i de kommende år. (Foto: Shutterstock).

Innovationsfonden støtter 3 forskningsprojekter på DTU med lidt under 50 millioner kroner.

Pengene fra Innovationsfonden går til ’Grand Solution-projekter’, der har til mål at finde bæredygtige løsninger indenfor biotek, biologisk plantebeskyttelse i landbruget og biologisk nedbrydning af plastik.

Den største bevilling på 26 millioner kroner går til Steffen Ernst fra DTU Bioengineering og projektet Smarter AgroBiological Screening, der vil effektivisere teknologien til at opdage biofungicider - naturlige mikroorganismer, der kan beskytte planter mod angreb af svampesygdomme

Professor Uffe Hasbro Mortensen fra DTU Bioengineering modtager 11 millioner kroner til projektet Harmonize, hvor man har fokus på at forkorte udviklingstiden for nye cellefabrikker.

Det sidste projekt Endewa med professor Peter Westh fra DTU Bioengineering og Novozymes modtager 9,3 millioner kroner. Sammen skal de arbejde på at identificere enzymer, der effektivt kan nedbryde polyester eller andre typer plastik.