Hør vinden suse og en helikopter summe rundt på Mars
»Det føles, som om man er der selv.«

En dansk mikrofon er med til at optage lyd fra vores røde naboplanet. (Illustration: NASA/JPL-Caltech)

Vinden suser, og robottens hjul skramler henover den stenede Mars-jord på lydoptagelser fra NASA's robot Perseverance.

Og man behøver ikke engang være astronom for at få del i oplevelsen, skriver NASA i en nyhedsopdatering.

»Det føles, som om man er der selv,« siger postdoc og astrofysiker Baptiste Chide der forsker ved det franske Institut de Recherche en Astrophysique et Planétologie (IRAP) i nyhedsopdateringen.

»Lyde på Mars har stærke basvibrationer, så når du tager hovedtelefoner på, kan du virkelig mærke det. Jeg tror, at mikrofoner bliver et vigtigt værktøj for fremtidens forskning i Mars og Solsystemet,« fortsætter han.

Her kan du høre Mars-vinden, optaget af Perseverance-robotten 22. februar 2021 (Video: NASA/JPL-Caltech/LANL/CNES/CNRS/ISAE-Supaero)

Som dansker, er det tilladt at føle sig lidt ekstra imponeret over lydoptagelserne.

Perseverance er nemlig udstyret med en mikrofon fra det danske firma DPA Microphones, der ligger i Allerød på Sjælland.

»Vi er selvfølgelig enormt stolte over, at NASA har valgt vores mikrofon til missionen, for det er en kæmpe anerkendelse af vores kvalitet. At sende en mikrofon til Mars er den ultimative holdbarhedstest,« sagde Anne Berggrein fra DPA Microphones til Videnskab.dk, da de første optagelser var klar i februar 2021.

Mars-robotten Perseverance er udstyret med to mikrofoner. Den ene hører til det såkaldte EDL-kamerasystem og sidder på robottens mast. Den anden er danskproduceret og sidder på siden af Perseverance. (Illustration: NASA/JPL-Caltech)

Og glæden lod til at være gensidig.

I hvert fald kaldte ledende ingeniør for EDL-kamerasystemet på Perseverance Dave Gruel det for »overvældende«, da han for første gang afspillede optagelser af Mars-robottens maskineri på et pressemøde.

Mars' overflade er dækket af både klipper og sten. Det kan høres, når robotten kører rundt i Jezero-krateret. (Optagelse: NASA/JPL-Caltech)

Det skete under stor spænding og dramatik, da Perseverance landede på overfladen af Mars i februar 2021.

Robotten brugte både faldskærm og raketter for at nå sikkert til overfladen af Mars, og med sig havde den en vaskeægte robot-helikopter ved navn Ingenuity.

Den danske mikrofon sidder på toppen af den sorte kasse med alle kablerne. (Foto: NASA/JPL-Caltech)

I april 2021 lykkedes det at gennemføre den første flyvning med Ingenuity, og dermed var det også første gang, at menneskeheden foretog en motoriseret flyvning på et andet himmellegeme.

Perseverance tog billeder under flyvningen, og nu har du endda mulighed for at lytte med under den fjerde flyvetur, der blev foretaget 30. april 2021.

Du kan også udforske hele arkivet med lydoptagelser fra Perseverance på NASA's hjemmeside.

Perseverance både lyttede med og tog fotos under Ingenuity-helikopterens fjerde flyvning på Mars. Den dybe summen kommer fra helikopterens blade, der roterer over 2.500 gange i minuttet. (Foto/optagelse: NASA/JPL-Caltech/LANL/CNES/CNRS/ISAE-Supaéro)