Hjerneforskere svarer igen på kritik af fMRI-skanninger
To danske forskere forsvarer nu fMRI, som har været i vælten, efter det kom frem, at tusindvis af studier kan være tvivlsomme, fordi analysemetoder er brugt forkert. fMRI er et glimrende redskab, og problemerne med metoden er et generelt problem inden for videnskab, siger de.
fMRI kritik statistisk fisketur videnskabsetik hjerneforskning

Forskere begyndte at bruge fMRI-skanning i 1991. Siden er over 40.000 fMRI-studier blevet publiceret. (Foto: Shutterstock)

Forkert brug af softwaresystemer og en grundlæggende misforståelse om, at man kan kortlægge hjernens aktivitet ved at foretage fMRI-skanninger, har i den seneste tid sået tvivl om en stor del af den hjerneforskning, der bliver publiceret.

Nu svarer danske hjerneforskere, der bruger metoden, igen. fMRI er et glimrende redskab, som har givet vigtig ny viden om hjernen i de seneste par årtier, siger de.

»Der er utrolig mange gode ting ved fMRI. Det er en metode, der virker, er lettilgængelig og nem at bruge. Siden 1991 er der blevet publiceret over 42.000 fMRI-artikler. Rigtig mange af dem beskriver gode studier, som ikke ville kunne være lavet uden fMRI,« siger Torben E. Lund, der er lektor på Aarhus Universitets Center for Funktionelt Integrativ Neurovidenskab.

»Vi og andre forskere udvikler til stadighed teknikken, som også fremover har et stort potentiale. Men vi frygter, at den seneste tids kritik er så stort et tilbageslag for fMRI, at vi ikke fremover kan få penge til at fortsætte vores forskning,« fortsætter han.

LÆS OGSÅ: Din hjerneaktivitet er lige så unik som dit fingeraftryk

fMRI har givet ny viden om synet

fMRI-teknikken er blandt andet blevet brugt til at lave en række vigtige undersøgelser af, hvordan det menneskelige syn fungerer. Ved hjælp af metoden har forskere kortlagt, hvordan øjet videregiver information til hjernens neuroner, forklarer Torben E. Lund.

Synskolonner

Med fMRI kan man vise, at menneskets synskortex er systematisk opbygget af 100 mikrometer brede synskolloner, som reagerer på input fra skiftevis højre og venstre øje.

Forskere har også brugt fMRI til at vise, at menneskehjernen ligesom andre pattedyrhjerner har såkaldte synskolonner (okulære dominans kolonner), som består af grupper af neuroner, der reagerer på input fra et enkelt øje.

Først da fMRI blev udviklet i 1990erne, blev det muligt at lave den slags studier på levende mennesker.

»Hvis man skulle lave dem uden fMRI, ville det kræve, at man åbner kraniet, tager hjernen ud og bruger radioaktive markører,« siger Torben E. Lund.

Han understreger, at det maksimalt er 3.500 studier ud af de mere end 42.000 fMRI-artikler, der er publiceret, som er berørt af problemet med den analysemetode, der har været i vælten, siden det for nyligt kom frem, at den i mange tilfælde er blevet brugt forkert.

LÆS OGSÅ: Ny forskning giver præcist 3-d-billede af hjernen

Forskerne har fusket

Problemet med den omtalte analysemetode er, at de statistiske antagelser, forskerne har brugt, har afveget alt for meget fra virkeligheden.

Ifølge Torben E. Lund skyldes det ikke, at der er indbyggede fejl i softwaresystemet.

fMRI

fMRI står for functional Magnetic Resonance Imaging

fMRI viser, hvor i hjernen, hvor der er øget blodgennemstrømning, når forsøgspersoner tænker på noget bestemt, ser på billeder, udfører bestemte opgaver e.lign.

Antagelsen er, at de signaler, der viser sig som røde pletter på et f-MRI skanningsbillede, viser, hvilke dele af hjernen der arbejder.

fMRI bliver også typisk brugt til at finde hjernens motoriske områder, synsbarken og hørebarken

Fejlen er snarere menneskelig, og den kan meget vel være opstået, fordi der er brodne kar i forskerverdenen.

Nogle forskere har sandsynligvis justeret på programmets indstillinger for at nå frem til det resultat, de helst ville have, antyder lektoren, som til dagligt forsker og underviser i, hvordan man begrænser falske positive resultater i fMRI-billeder.

»Formentlig var de studier, der er omfattet af problemet, ikke særligt overbevisende i forvejen. Problematisk metodebrug er ofte første skridt på en glidebane, som nogle forskere bevæger sig ud på, hvis de ikke finder det resultat, de havde håbet på, når de bruger mere stringente metoder,« siger Torben E. Lund og fortsætter:

»Men selve metoden opfører sig faktisk helt som lovet, hvis man benytter de standardindstillinger, programmet selv foreslår.«

LÆS OGSÅ: Penkowa-sagen: Sådan slipper fusk gennem videnskabelige tidsskrifter

Indstillinger bliver ændret

Torben E. Lund bliver bakket op af sin kollega Mikkel Wallentin, der også er lektor på Aarhus Universitets Center for Funktionelt Integrativ Neurovidenskab.

Selve fMRI-teknikken og de metoder, man bruger til at analysere skanningsbillederne, er der ikke i sig selv noget galt med.

Men det har længe været et problem, at fMRI-data nogle gange bevidst eller ubevidst bliver fejlfortolket, siger de to.

I nogle tilfælde laver forskere fejl, fordi de ikke har nok viden om de statistiske modeller, de bruger til at analysere deres fMRI-data.

Andre gange justerer de på deres statistiske analyser for at nå frem til et signifikant resultat.