Gen-opdagelse kan måske redde 10 procent af verdens afgrøder fra sygdom

Forsker Hoan Dinh, som opdagede genet. (Foto: Hoan Dinh/University of Sydney)

Kilde:
10 juni 2022

Det er ikke kun krig og kriser, der truer verdens fødevareproduktion.

Hvert år går mindst 10 procent af verdens afgrøder tabt på grund af de såkaldte rustsvampe, en orden af mikroskopiske svampe, som angriber planter.

Nu har en forsker ved University of Sydney opdaget og sekventeret et gen, som beskytter mod rustsvamp, og som kan bruges til at beskytte kornsorter som hvede og byg.

Det skriver The Guardian.

Genet stammer oprindeligt fra byg og blev identificeret gennem nøjsom analyse af et genom med fem millioner basepar.

Særligt interessant ved genet er dog, at det tilhører en hidtil ukendt type beskyttende gener i planter - som kan bruges i forlængelse af allerede kendte gener, så planterne får en bredere beskyttelse.

Det er nemlig ikke første gang, at sådanne gener er blevet identificeret og taget i brug mod rustsvampe - men de tilpasser og udvikler sig, så det er et konstant kapløb mellem forskere og sygdomme.

De letgenkendelige og rustlignende plamager, som rustsvamp påfører planter. En af sygdomsvarianterne kendes herhjemme som gulrust. (Foto: University of Sydney)

Sekventeringen af genet betyder, at forskerne nu kan begynde at forstå, hvordan det rent faktisk virker.

Det vurderes ifølge The Guardian, at 20–25 procent af verdens afgrøder årligt går tabt til forskellige sygdomme og skadedyr.

Traditionelt set har man beskyttet afgrøder mod rustsvamp ved besprøjtning med kemikalier, men disse forurener omgivelser og økosystemet og koster i sidste ende flere penge end genmanipulation.