Forskere vil bringe zeppelinerne tilbage: Skal være fremtidens klimavenlige alternativ til fragtskibe
Zeppeliner

Fremtidens luftskibe skal være et alternativ til fragtskibe - og mere klimavenlige. (Foto: Shutterstock) 

Kilde: 
21 august 2019

Forestil dig et luftskib, der er mere end fem gange så langt, som Empire State Building er høj. Eller 10 gange større end det 245 meter lange Hindenburgluftskib, der eksploderede i 1937.

Det kan lyde som noget fra en scifi-film, men det er det ikke. En række forskere har nemlig udgivet et studie om et fremtidigt luftskib, der skal kunne flytte en last mere effektivt end de nuværende fragtskibe på havet, skriver NBC News.

Samtidig er det forskernes ambition, at luftskibet kun skal udlede en brøkdel af den forurening, et fragtskib udleder.  

»Vi forsøger at reducere emissioner af kuldioxid så meget som muligt grundet global opvarmning,« fortæller Julian Hunt, postdoktor ved International Institute for Applied Systems Analysis i Laxenburg, Østrig, og hovedforfatter på den videnskabelige artikel.

Ifølge NBC News skal et nyt luftskib transporteres rundt via jetstrømmen, som cirkulerer rundt om Jorden.

LÆS OGSÅ: Hindenburg-katastrofen: Hvor var passagererne?

Forskerne har ifølge NBC News beregnet, at et luftskib, som er halvanden kilometer langt, kan cirkulere rundt om kloden på 16 dage med en last på mere end 20.000 tons.

Og her skulle brugen af energi være meget lav, ifølge NBC News.

Jetstrømmen sætter dog visse begrænsninger, da den bevæger sig fra vest til øst, hvorfor et luftskib kun vil kunne bevæge sig i en retning.

Selv har Julian Hunt en idé om, at luftskibet skal lette fra USA, krydse Europa og til sidst ende i Asien.

»Det var ikke mig, der opfandt det,« fortæller Julian Hunt omkring flymønsteret og uddyber til NBC News, at Hindenburg lettede fra New York, fløj til Tokyo og dernæst fløj tilbage.

På trods af de teknologiske fremskridt siden Hindeburg-katastrofen vil et nyt luftskib stadig få sin opdrift fra brint. En brandfarlig gas, der er 14 gange lettere end luft. Gassen blev ligeledes brugt til Hindenburg og andre zeppelinere i 1930’erne.

Og fortidens spøgelser hjemsøger stadig forskerne.

»Der er modstand -  på grund af Hindenburg – mod store poser med brint, fortæller Eric Lanteigne, professor i maskinteknik ved University of Ottawa i Canada, som ikke var med i det nye studie.

Julian Hunt fortæller imidlertid, at luftskibet skal flyve uden et mandskab, og robotter skal håndtere godset.

Studiet er udgivet i Energy Conversion and Management: X. 

LÆS OGSÅ: Forskere frygter, at vi løber tør for helium

LÆS OGSÅ: Hvad har vi lært af rumfærgeulykkerne?

nan

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.