Forskere udvikler bionedbrydelig emballage, der dræber bakterier
… Og så er det lykkedes at genoprette bestanden af en truet fiskeart i de mexicanske farvande. Læs mere om det i ugens nyhedsopsamling!
nedbrydelige_plast

Et forskerhold fra NTU Singapore har udviklet et nedbrydeligt materiale, som kan bruges til at opbevare fødevarer i. (Foto: Nanyang Technological University)

Vi løber årets første nyhedsopsamling i gang i Singapore, hvor en række forskere er i gang med at udvikle et bæredygtigt alternativ til plast.

I fremtiden kan vores fødevarer muligvis blive pakket ind i emballage, som er både nedbrydelig og kan få bugt med bakterier, der er skadelige for mennesker, skriver Nanyang Technological University i Singapore i en pressemeddelelse.

Et team af forskere fra NTU Singapore og Harvard T.H. Chan School of Public Health i USA har nemlig udviklet en emballage af et majsprotein kaldet zein, stivelse og andre naturlige biopolymerer, som har vist sig at være robust i flere måneder, lyder det.

I et laboratorieforsøg, hvor forskerne udsatte fødevarerne i emballagen for en stigning i fugtighed og enzymer fra skadelige bakterier, fik emballagen gjort kål på de bakterier, der forurener fødevarer, såsom E. coli, Listeria og svampe, skriver universitet.

Forskerne håber på, at opfindelsen kan være med til at erstatte de store mængder af plast, vi i dag pakker frugt og grøntsager ind i.

Som en ekstra bonus kan emballagen forlænge holdbarheden af ​​frisk frugt med to til tre dage, lyder det i pressemeddelelsen.

Historien melder intet om, hvornår emballagen kan være klar på markedet.

Fiskeart er tilbage i Mexico

Efter en vedholdende indsats er det lykkedes en række forskere at genintroducere fiskearten Zoogoneticus tequila i de mexicanske farvande nær byen Teuchitlán, skriver Phys.org.

Fiskearten oplevede en kraftig tilbagegang i 1990’erne som følge af blandt andet forurening, hvilket fik flere forskere til opstille et beskyttet laboratorium for den lille fisk, så den ikke forsvandt helt fra Jordens overflade.

Hvad der startede med at være ganske få fisk, blev hurtigt til mange i det kunstige akvarie.

Det fik forskerne til at sætte 40 par fri under kontrollerede forhold i 2012. Og til forskernes overraskelse var bestanden på over 10.000 fisk blot få år efter, og det har forbedret det omkringliggende økosystem i vandet nær Teuchitlán, skriver Phys.org.

Du kan debattere løsninger med over 6.000 andre danskere i Facebook-gruppen Red Verden.

Indsatsen har givet forskerne blod på tanden, og de har nu kastet sig over at redde fiskearten skiffia francesae, der ligeledes er truet i Mexico.

Ny fusionsrekord

Hvis vi kan udnytte samme form for energi, som driver Solen, kan vi få miljøvenlig energi i al overskuelig fremtid. Forskere har i årtier jagtet energiens hellige gral, fusionsenergi, og nu er kinesiske forskere kommet et skridt nærmere.

Deres 'kunstige sol' - tokomak-reaktoren - har nemlig holdt en rullende plasmasløjfe overophedet til 120 millioner grader i 1.056 sekunder, skriver Science Alert. Det slår også den tidligere rekord på 390 sekunder, som er sat i Frankrig i 2003.

På Danmarks Tekniske universitet står der faktisk en fusionsreaktor, som bruges til forskning. Den kan du læse mere om i artiklen: Kan fusionsenergi redde verden?