Forskere: Springer du i vandet herfra, kommer du til skade
3D-print, udspring, skade, højde, forskning, ingeniører

To 3D-printede dukker rammer vand fra forskellige højder. (Foto: Anupam Pandey, Jisoo Yuk, Sunghwan Jung, Cornell University/Scientific Reports

28 juli 2022

Hvis du som utrænet laver et hovedspring med armene ned langs kroppen, kan du sandsynligvis springe fra op til 8 meters højde, før du risikerer skader på rygrad og nakke.

Det skriver amerikanske Cornell University i en pressemeddelelse.

Kaster du din udsprings-utrænede krop ud i luften og lander i vandet med armene først, derefter hovedet og til sidst kroppen, er det sandsynligt, at du kommer til skade med kravebenet – hvis du har sprunget fra 12 meters højde eller mere.

Lander du på fødderne efter dit udspring, risikerer du formentlig en knæskade, hvis du springer fra over 15 meters højde.

Sådan lyder resultatet af ingeniørers eksperimenter med 3D-printede kropsdele, der er blevet smidt ned i vand fra forskellige højder.

Forskerne fra Cornell University har lavet de lidt pudsige eksperimenter i et forsøg på:

1. at komme med gode råd til, hvornår man virkelig skal passe på med sine udspring
  2. at få indsigt i, hvordan forskellige former reagerer, når de kommer fra ét element (luft) og rammer et andet (vand).

Derfor testede forskerne også, hvordan 3D-printede dyrelemmer reagerede, når de ramte vandet fra forskellige højder. Det drejede sig om hovedet fra et marsvin, næbet fra en fugl og fødderne fra et firben, skriver forskerne i studiet, der er publiceret i tidsskriftet Scientific Reports.

Mødet med vand udsætter nemlig kroppe og andre objekter for et voldsomt tryk. Det er vigtigt at forstå, præcis hvordan sammenstødet påvirker, hvis man vil rykke grænser inden for biomekanik, forklarer Anupam Pandey, studiets førsteforfatter, i pressemeddelelsen:

»Som ingeniører er vi mægtigt gode til at få flyvemaskiner til at flyve i luften, og vi er gode til at få ubåde til at bevæge sig i vand. Men som man kan se i dyreverdenen, er det ikke let at bevæge sig på tværs af elementerne.«

»Ingeniører er interesserede i at finde ud af, hvordan man for eksempel får en drone til at bevæge sig fra vand til luft eller luft til vand. Måske kan dette studie give lidt indsigt til nye typer design, der i fremtiden kan få systemer til at gøre den slags. For os handler det om at forsøge at forstå den grundlæggende mekanik,« forklarer postdoc Anupam Pandey i pressemeddelelsen.

Forskerne fra Cornell er i deres næste projekt i gang med at kortlægge, hvordan en ræv springer ned i sne. Du kan se et eksempel på rævenes springtalent i denne video.