Vildt! Forskere har taget verdens første 3.200 megapixel-fotografi
Kamera Høj opløsning Astronomi 3200 megapixel

Linsen på LSST-kameraet er mere end 60 centimeter bred og indeholder 189 individuelle sensorer. (Foto: Jacqueline Orrell/SLAC National Accelerator Laboratory)

10 september 2020

Forestil dig at kunne spotte en golfbold, der ligger 24 kilometer væk.

Det lyder vanvittigt, men forskere fra SLAC National Accelerator Laboratory i USA har produceret verdens første 3.200-megapixel digitale fotografier, som gør det muligt.

Det skriver Gizmodo.

For at kunne se et fotografi med 3.2 milliarder pixel, skal man bruge 378 4K ultra HD-skærme til at se den fulde opløsning, oplyser SLAC i en pressemeddelelse.

Forskerne har høje forventninger til det gigantiske kamera, som er på størrelse med en stor bil og skal stå ved Vera C. Rubin-Observatoriet i Chile.

Her skal kameraet – hvis alt går vel – tage billeder af den sydlige nattehimmel fra 2022 til 2032.

Kamera Høj opløsning Astronomi 3200 megapixel

LSST-kameraets vidde har kapacitet til at indkapsle billeder, der svarer til et fotografi med 40 måner. (Foto: Greg Stewart/SLAC National Accelerator Laboratory).

Projektet bliver kaldt Legacy Survey of Space and Time (LSST), og forskerne vil med kameraets hjælp overvåge milliarder af stjerner og galaksers bevægelser.

Målet er at blive klogere på universets udvikling, mørkt stof og mørk energi.