Forskere forvandler CO2 til brændstof med hjælp fra solenergi
.. Og så har et forskerhold kortlagt en mildere proces til at genbruge plast. Læs mere om det i ugens opsamling!
au-foulum-bione_57240736_2

Et forskerhold fra Lund Universitet har åbnet døren for en ny måde at producere grønne brændstoffer på. Nu håber de, at metoden kan skaleres op. (Foto: Shutterstock)

Vi starter ugens opsamling med en tur til Sverige.

Her har et forskerhold fra Lund Universitet knækket koden til, hvordan solenergi kan bruges til at forvandle kulstof til brændstoffer i laboratoriet, skriver Techxplore.

Til det har forskerne blandt andet brugt en ultrahurtig laserspektroskopi, der er en eksperimentel metode til undersøgelse af strukturer af atomer, molekyler og faste stoffer.

»Vores metode bruger en kombination af materialer, der absorberer sollys og bruger dets energi til at omdanne kuldioxid. Ved hjælp af ultrahurtig laserspektroskopi har vi kortlagt, præcis hvad der sker i den proces,« siger Tönu Pullerits, der er kemiforsker ved Lunds Universitet og en af drivkræfterne bag metoden.

Forskerne har undersøgt et porøst, organisk materiale kaldet COF - Covalente Organic Frameworks.

Materialet er kendt for at absorbere sollys meget effektivt. Ved at tilføje et såkaldt katalytisk kompleks til det organiske materiale, lykkedes det forskerne - uden yderligere energi - at omdanne kuldioxid til brændsstof.

Forskerne bag den nye metode tilføjer, at de nu har taget de første spæde skridt, men der stadig er et stykke vej, før metoden kan hives ud af laboratoriet, skriver Techxplore.

Resultaterne er netop udgivet i Nature Communications.

Ny metode til at genanvende plast

Vi omgiver os med plast. Store mængder af det, og derfor er forskere på jagt efter nye måder at bryde den robuste plast ned på, så vi kan genbruge det.

I en serie ser Videnskab.dk nærmere på, hvordan mennesket kan redde verden, blandt andet ved hjælp af grøn energi.

Hvad siger videnskaben?

Du kan få gode råd til at redde verden i vores Facebook-gruppe, hvor du også kan debattere måder at redde verden på.

Nu er et forskerhold fra Center for Sustainable and Circular Technologies (CSCT) på University of Bath kommet et skridt nærmere.

De har nemlig udviklet en mild og hurtig kemisk genbrugsproces for polycarbonater, en robust klasse af plast, der almindeligvis anvendes i byggeri og teknik, skriver University of Bath i en pressemeddelelse.

Polycarbonater bruges primært steder, hvor der er krav om et transparent materiale med stærk holdbarhed.

Ved at bruge en zinkbaseret katalysator og methanol var de i stand til fuldstændigt at nedbryde kommercielle polymerer - Bisphenol A (BPA) - indenfor 20 minutter og ved stuetemperatur.

Forhåbningen er, at det baner vejen for genanvendelseproces, der er mindre krævende end de tidligere metoder.

»I fremtiden er det bydende nødvendigt, at vi henter plast fra vedvarende råmaterialer, integrerer bionedbrydelighed/genanvendelighed i designfasen og diversificerer eksisterende affaldshåndteringsstrategier,« siger førsteforfatter og professor Matthew Jones i pressemeddelelsen.

»Fremtidig innovation bør ikke være begrænset til nye materialer, men også omfatte etablerede produkter,« tilføjer han.

Her på falderebet skal du da lige have med, at: