NASA observerer vanddamp nok til at fylde et olympisk svømmebassin på Jupiters måne Europa

I videoen her fortæller NASA om deres opsigtsvækkende fund. (Video: NASA)

Kilde:
19 november 2019

Europa, en af Jupiters 79 måner, er et af de hotteste objekter i vores solsystem.

Månen har nemlig alle forudsætninger for, at den kan huse liv, hvilket også har gjort den til et højprioritets-objekt at undersøge for NASA.

Nu er Europa blevet endnu mere interessant.

En NASA-ledet forskergruppe har således - for første gang - fundet et direkte og målbart bevis for, at der findes vanddamp på Jupiter-månen, skriver rumagenturet i en pressemeddelelse.

Lucas Paganini, planetforsker ved NASA, der har ledet vandjagten på Europa, er tilfreds:

»De væsentlige kemiske grundstoffer (carbon, hydrogen, oxygen, nitrogen, fosfor og svovl) og forskellige energikilder, der udgør to ud af de tre forudsætninger for liv, findes overalt i Solsystemet,« fortæller Lucas Paganini i pressemeddelelsen.

»Men den tredje - flydende vand - er svær at finde andre steder end på Jorden. Selvom forskere endnu ikke har observeret flydende vand direkte (på Europa, red.), så har vi fundet det næstbedste i form af vanddamp,« tilføjer han.