Første studie om vores nye interstellare gæst: Borisov ligner en komet fra vores eget solsystem

Her ses Borisov, der har taget navn efter sin ophavsmand, den ukrainske amatørastronom Gennady Borisov. Billedet er taget af Hubble-teleskopet. (Foto: D. Jewitt / D. Bamberger.)

15 oktober 2019

Den blev spottet for første gang i slutningen af august i år. I begyndelsen af september havde man også et billede af den.

Nu foreligger der også et videnskabeligt studie af Borisov, det andet dokumenterede interstellare objekt, der er på besøg i vores solsystem, skriver Gizmodo.

I studiet, der er publiceret i Nature Astronomy, fastslås det, man allerede havde anet: Borisov er en komet.

»Det er vigtig viden, fordi mange har spekuleret på, at det interstellare rum i overvejende grad vil være befærdet af kometer,« fortæller en af forskerne bag studiet, Michał Drahus, der forsker i astronomi ved Jagiellonian University i Polen, til Gizmodo.

LÆS OGSÅ: Alt om nyopdaget interstellart objekt: Det stod hurtigt klart, at der var tale om en komet

Allerede på billedet af Borisov, der blev taget i september, antog man, at der var tale om en komet.

Her blev det også påpeget, at Borisov havde mange ligheder med kometer fra vores eget solsystem, hvilket igen bekræftes i det nye studie.

Den viden om vores interstellare gæst kan være nyttig i vores forståelse af andre solsystemer, forklarer Kat Volk, lektor i astronomi ved University of Arizona, til Gizmodo:

»På en måde er det betryggende (at vide, red.), fordi vi sandsynligvis kan overføre lærdomme fra vores eget solsystem til andre planetære systemer,« fortæller Kat Volk, der ikke har været involveret i det nye studie.