Første gang i to årtier: NASA tager vildt billede af Jupiters største måne
Ganymedes Jupiter Juno NASA Billede

Mandag den 7. juni tog NASA's rumfartøj Juno nye billeder af Jupiters største måne Ganymedes. Ikke siden 2000 har man set billeder af Solsystemets største måne. (Foto: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS).

09 juni 2021

For første gang i to årtier er det lykkedes den amerikanske rumfartsorganisation NASA at få et billede i kassen af Jupiters største måne, Ganymedes.

Siden 2016 har NASA’s Juno-rumkapsel fløjet rundt omkring Jupiter, og i mandags kom Juno ind på af en afstand af omkring 1.000 kilometer fra månen. Det skriver Business Insider.

I første øjekast kunne Ganymedes godt ligne Jordens måne, men sandheden er, at Jupiters måne ligger mere end 628 millioner kilometer væk herfra.

Ganymedes Mørk Side Jupiter Juno NASA

Det er ikke hver dag, at det lykkes et rumfartøj at få et billede af den mørke side af Jupiters største måne, Ganymedes, men NASA's Juno-kapsel fik succesfuldt et fotografi i kassen mandag 7. juni. (Foto: NASA/JPL-Caltech/SwRI).

Det grå, isede objekt er Solsystemets største måne. Ikke nok med det, er det også Solsystemets niende største objekt overhovedet.

I løbet af 25 minutter gik Ganymedes fra at være en lille plet på Junos radar, men da lys fra Jupiter reflekterede over på den enorme måne, blev det pludselig muligt for rumfartøjet at tage 5 billeder.

»Det er det tætteste, et rumfartøj er kommet på den gigantiske måne i en generation. Det vil tage en rum tid for os at drage videnskabelige konklusioner om månen, men indtil da kan vi blot beundre dette himmelske vidunder – den eneste måne i vores solsystem, der er større end planeten Merkur,« siger Scott Bolton, der leder rumprogrammet for Juno hos NASA, i en pressemeddelelse.

Forskere vurderer, at Ganymedes skjuler et saltvandshav hundredvis af kilometer under sin isede overflade.

Ikke siden NASA’s rumfartøj Galileo tog billeder af Ganymedes i 2000, er det lykkedes nogen at tage billeder af månen.

De nye billeder er de skarpeste hidtil.