DTU tager førerkasketten på med ny kvanteteknologi
Kilde:
13 september 2018

Danmarks Tekniske Universitet (DTU) bliver det første i landet til at indføre teknologien bag Atos’ Quantum Learning Machine – en kvantecomputer, der kan behandle data endnu mere effektivt end hidtil.

Kvantecomputeren skal hjælpe professorer og forskere fra DTU med at analysere og udvikle nye algoritmer »der vil blive brugt til at behandle store datastrømme, som Big Data, Internet of Things og kunstig intelligens,« skriver Atos, der er virksomheden bag teknologien, i en pressemeddelelse.

Teknologien bag kvantecomputeren udmærker sig ved at være den første, der kan simulere 41 kvantebits, og flere andre internationale institutioner som eksempelvis University of Applied Sciences i Østrig benytter sig allerede af teknologien.

»Atos’ Quantum Learning Machine giver DTU mulighed for at eksperimentere med de kvantecomputere, som højst sandsynligt vil være tilgængelige om et par år. Det vil give os et bredere perspektiv og en større forståelse af kvanteteknologi indenfor alt fra fysisk og materiel teknologi, til hvordan vi programmerer den,« siger Anders Bjarklev, der er rektor på DTU, i pressemeddelelsen.

Kvantecomputeren bliver leveret til DTU i 2019, hvor den skal indgå i fremtidige forskningsprojekter.

ie