Danskopfundet robot høster næring fra planter uden at skade dem
DTU robot nano høst plante metabolit celler næring

Det er med en nål på størrelse med et hår, at robotten udvinder plantemetabolitterne. (Foto: Hansol Bae, DTU)

27 maj 2021

Forskere fra DTU har opfundet en nænsom robot, der ved hjælp af kunstig intelligens kan ‘høste’ mikroskopiske næringsstoffer fra planter, uden at skade dem.

Det skriver DTU i en pressemeddelelse.

Planter indeholder næringsstoffer, kaldet plantemetabolliter, som kan være særdeles nyttige, og kan, alt efter planten, bruges til fremstille alt fra malariamedicin til gummi.

Når man i dag udvinder stoffer fra en plante, sker det som regel ved, at planten plukkes og derefter slibes, centrifugeres eller behandles med kemikalier, hvilket forurener og ikke er synderligt bæredygtigt.

»Når man høster hele planten eller skiller frugten fra grenene, så høster man samtidig en hel masse væv, der ikke indeholder det stof, man er interesseret i,« forklarer lektor ved DTU Fysik Kaare Hartvig Jensen ifølge pressemeddelelsen.

Det er her, robotten skal træde til.

Ved at gå ind og høste plantemetabolitterne direkte, kan robotten udvinde præcis det stof man er ude efter, uden alt det omkringliggende væv følger med.

»Alle de stoffer bliver produceret og lagret inde i enkelte celler i planten. Det er der, man skal ind, hvis man vil have den rene vare.«

Robotten, som lige nu blot er en arm forbundet til en computer og et mikroskop, kan selv finde de steder på planten, hvor den skal høste.

Robotten i aktion. (Video: Kaare H. Jensen)

»Høsteren kan så selv gå ind og tage et billede af bladet med mikroskopkameraet, køre det gennem softwaren og genkende de celler, den skal høste,« forklarer ph.d.-studerende Magnus Valdemar Paludan, ifølge pressemeddelelsen.

»Dernæst kan den ekstrahere kemikalierne automatisk ved hjælp af en mikrorobot, mens resten af planten forbliver uforstyrret.«

Robotten benytter en kunstig intelligens, som Magnus Valdemar Paludan har udviklet. Han har hjulpet den kunstige intelligens med at komme udover rampen, men den skal i fremtiden træne sig selv til at blive bedre.

»Til at starte med har jeg manuelt markeret pixels på mikroskopibillederne, som indeholder de celler, robotten skal høste,« forklarer Magnus Valdemar Paludan.

»Den information kan bruges til at træne en computer til at kunne finde tilsvarende celler på nye billeder.«

Kaare Hartvig Jensen ser ifølge pressemeddelelsen store muligheder for, hvordan robotten i fremtiden vil kunne anvendes til at bevare miljøet.

»I de nordlige skove i Canada og Rusland er der cirka 740 milliarder træer i granskovene, der står helt urørte. Det er omkring 25 procent af det totale antal træer på planeten. Med en udvikling af teknologien kan vi tappe træer for sukker og lave biobrændsel uden at fælde eller beskadige træerne.«