Danske forskere står bag algoritme, der kan gøre internettet grønnere
Computerservere energibesparende dansk algoritme

De tre danske forskere Anders Aamand, Jakob Bæk Tejs Knudsen og Mikkel Thorup fra Københavns Universitet står bag en ny algoritme, der hjælper internetbrugere med at blive jævnt fordelt på computerservere, hvilket potentielt kan spare på verdens energiforbrug. (Foto: Shutterstock).

08 juli 2021

Milliarder af mennesker bruger internettet hver eneste dag.

Det kræver store kræfter at bibeholde den virtuelle aktivitet, da computerserverer kører på elektricitet, der kommer fra kilder som fossilt brændstof.

Ved at fordele internetbrugerne mere effektivt på serverne, kan man spare strøm, skriver danske forskere i en pressemeddelelse.

Forskerne har udviklet en matematisk formel, der betyder, at computerservere bruger mindre energi, når folk går ind på en hjemmeside.

»Det er ligesom, hvis man får en bil til at køre længere på den samme liter benzin. Ved algoritmen bliver der brugt mindre strøm til at fordele brugere på servere. Man sparer derfor på elektriciteten, der ofte kommer fra kilder som fossilt brændstof,« siger Mikkel Thorup, der er professor ved centeret BARC ved Københavns Universitet og medskaber af algoritmen, til DR.

Du kan debattere løsninger med over 6.000 andre danskere i Facebook-gruppen Red Verden.

Algoritmen er gratis og fri for alle, og den kan potentielt forhindre milliarder af brugere i at lande på en overfyldt server og i stedet blive flyttet til en anden server.

Forskerne skriver i pressemeddelelsen, at Google Cloud allerede er begyndt at bruge algoritmen, og de opfordrer firmaer verden over til at tage algoritmen i brug for at hjælpe klimaet.

Studiet er publiceret i tidsskriftet Computer Science.