Danske forskere har dyrket en levende 'mini-hjerne'
Mini-hjerner kar Københavns Universitet dyrke

Det er lykkedes danske forskere at få stamceller i et inkubationskar til at opføre sig som hjerneceller i en 4-7 uger gammel foster. Billedet viser et ægte foster. (Foto: Shutterstock)

27 maj 2020

Hvad nu, hvis du i virkeligheden var en hjerne i et kar koblet til en computer, der fyldte dig med sanseindtryk om den verden, du oplever omkring dig nu?

Måske har du engang siddet på en bustur og tænkt over dét.

Nu er hjernen i karret så til dels blevet til virkelighed.

I et laboratorium i København vokser lige nu menneskeskabt væv i et kar. Vævet minder om hjernen i et 4-7 uger gammelt foster. Det skriver DR.

»Men vi taler altså meget tidlige fosterhjerner. De er endnu ikke på et stadie, hvor der er noget, vi vil kalde egentlig tankevirksomhed eller bevidsthed,« forsikrer lektor Agnete Kirkeby, der er en af forskerne bag eksperimentet, overfor DR.

'Hjernerne' er skabt af stamceller fra mennesker og gror i såkaldte ’inkubationskar’, hvor miljøet minder om det, der findes omkring et lille foster.

Derfor begynder cellerne at udvikle sig på samme måde som bittesmå menneskehjerner.

Forskerne fra Københavns Universitet håber, at 'mini-hjernerne' kan give en bedre forståelse for, hvordan man behandler sygdomme såsom Parkinsons og Alzheimers.

Det skyldes, at 'mini-hjernerne' i princippet er nye hjerneceller, der måske med tiden kan transplanteres ind i de nedbrudte celler, som forårsager sygdommene, skriver DR, og ifølge Agnete Kirkeby regner forskerholdet med at kunne transplantere nye nerveceller til mennesker næste år som nogle af de første i verden.

'Mini-hjernerne' er vigtige, vurderer lektor Mark Denham fra Aarhus Universitet. Han forsker også i hjernen, men er ikke involveret i det nye projekt.

»Det vil have en stor betydning for forskningen indenfor hjernen og de sygdomme, der kan ramme den, og jeg tror, at mange forskere vil kunne bruge systemet, som Agnete Kirkeby og hendes kollegaer har udviklet,« siger han til DR.

Det nye studie om 'mini-hjernerne' er udgivet i det videnskabelige tidsskrift Nature Biotechnology.