Danmark får to nye teleskoper i Australien
Danske forskere er rejst til Australien for at opsætte to nye teleskoper, som skal jagte ukendte planeter og afsløre stjerners hemmeligheder.
Danmark får to nye teleskoper i Australien

To nye danskledede teleskoper i Australien er netop blevet opstillet og er i fuld gang med at blive testet og prøvekørt. Her ses de med Mælkevejen i baggrunden. (Foto: Mads Fredslund Andersen)

I kælderen på Aarhus Universitet har en forskergruppe igennem det seneste år haft travlt med at samle og bygge et nyt instrument. En såkaldt spektrograf, der kan afsløre intime detaljer om stjerner såsom deres alder og vægt.

Nu er spektrografen ankommet til Australien, hvor den er blevet koblet sammen med to nye teleskoper. Og Aarhus-forskerne er nu i fuld gang med at nærstudere nattehimlen for at teste og prøvekøre deres højteknologiske hjertebarn.

»Teleskoperne vil give os nogle helt exceptionelle data, fordi vi kan studere de samme stjerner i detaljen og over længere tid. Det kan vi bruge til at teste og forbedre vores modeller over, hvordan stjerner dannes og udvikler sig,« forklarer astronom Mads Fredslund Andersen på en skypeforbindelse fra Mt. Kent Observatoriet i Queensland, Australien.

Han tilføjer, at det nye udstyr også skal bruges til at opdage fjerne og ukendte verdener: De såkaldte exoplaneter, som er planeter, der kredser om andre stjerner end vores egen stjerne, Solen.

En del af et netværk

De to nye teleskoper og spektrografen skal være en del af et netværk af danskledede teleskoper, kaldet Stellar Observations Network Group (SONG).

SONG-teleskoper

SONG (Stellar Observations Network Group) er et danskledet projekt som går ud på at designe og opbygge et globalt netværk af teleskoper med en diameter på ca. 1 meter.

Indtil videre er kun et enkelt SONG-teleskop på Tenerife fuldt funktionsdygtigt, mens et tilsvarende teleskop i Kina er flere år forsinket. To nye teleskoper er netop opstillet i Australien.

Forskerne har udviklet software, som betyder, at SONG-teleskoperne kan styres helt automatisk.

Der er altså ikke brug for bemanding af teleskopet – det kan styres med en almindelig internetforbindelse fra hele verden.

Kilde: Aarhus Universitet

Videnskab.dk var med, da det første SONG-teleskop åbnede på øen Tenerife under stor pressedækning, champagne, skåltaler og en enkelt tåre (eller måske to) fra de danske forskere bag projektet.

Allerede ved åbningen af det første SONG-teleskop på Tenerife i 2014 fortalte idemanden bag SONG-projektet, Frank Grundahl, at forskerne drømte om at opstille i alt otte teleskoper rundt om på kloden.

»Idéen med at have et netværk af teleskoper er, at når Jorden drejer, og det bliver for lyst ved ét teleskop, kan man gå videre med sine observationer i det næste teleskop. På den måde kan man følge observationerne af stjerner og planeter over lange, sammenhængende tidsrum,« forklarede lektor Frank Grundahl fra Aarhus Universitet til Videnskab.dk ved åbningen af SONG-teleskopet.

Midt i en testfase

Indtil nu har Tenerife-teleskopet imidlertid været det eneste funktionsdygtige teleskop i netværket.

Men forskerne håber, at den australske tilføjelse til netværket snart vil være gennemtestet og klar til at levere videnskabelige data.

»Lige nu er vi i en fase, hvor vi tester og opsætter hele systemet,« siger Mads Fredslund Andersen, som er manager for SONG-teleskopnetværket, der hører under Stellar Astrophysics Centre på Aarhus Universitet.

Forsker Mads Fredslund Andersen, Aarhus Universitet, har produceret en video om de to nye SONG-teleskoper i Australien.

Professor: Unikt instrument

SONG-teleskoperne skal primært studere såkaldte stjerneskælv, som er rystelser på overfladen af stjerner. En slags jordskælv, som blot foregår på stjerner.

En af de førende forskere inden for stjerneskælv, belgiske Conny Aerts, er begejstret for det danske teleskopnetværk.

»SONG-teleskopnetværket er specielt designet til at opfange rystelser på stjerner såsom vores egen stjerne Solen. Det gør det til et ret unikt instrument,« vurderer professor Conny Aerts, som ikke er en del af SONG-projektet.

SONGs resultater

I 2017 udkom det første videnskabelige studie baseret på data fra det danske SONG-teleskop på Tenerife.

Studiet afslører nyt om en af stjernerne i Hercules-stjernebilledet - læs mere i artiklen Dansk teleskop afslører intime detaljer om Hercules-stjerne

Herudover har SONG-teleskopet på Tenerife været med til at finde og bekræfte mindst fem hidtil ukendte planeter (se studier her, her, her, her og her)

Kilde: Mads Fredslund Andersen

Derfor er vi 'vilde med stjerneskælv'

Conny Aerts påpeger, at studier af stjerneskælv blandt andet kan gøre os klogere på, hvad der gemmer sig i stjernernes indre, og hvilke byggesten - grundstoffer - stjernerne består af.

»Vi er vilde med stjerneskælv, fordi de udgør den bedste måde at finde ud af, hvad der foregår i stjernernes indre og forudsige stjernernes fremtid.«

»Det er meget på samme måde, som når seismologer lærer om, hvad der foregår i Jordens indre, uden at de behøver bore et hul derind, men ved at studere jordskælv,« fortæller Conny Aerts, som er professor ved Institut for Astronomi ved universitetet KU Leuven i Belgien.