Da Vinci tegnede spektakulær bro: Ingeniører viser nu, at den ville have fungeret

En af ingeniørerne bag, Karly Bast, viser her en mini-udgave af broen frem. Modellen måler knap 82 centimeter, mens den virkelige bro skulle have været 280 meter lang. (Foto: Gretchen Ertl)

En af ingeniørerne bag, Karly Bast, viser her en mini-udgave af broen frem. Modellen måler knap 82 centimeter, mens den virkelige bro skulle have været 280 meter lang. (Foto: Gretchen Ertl)

Kilde: 
14 oktober 2019

Året var 1502, og den osmanniske sultan Bayezit 2. ønskede sig en bro, der kunne forbinde Istanbul med nabobyen Galata. 

Sultanen udskrev en konkurrence, og blandt ansøgerne var en i forvejen kendt renæssancefigur; Leonardo da Vinci.

Da Vinci fik ikke opgaven. I dag mere end 500 år efter har et hold ingeniører fra Massachusetts Institute of Technology alligevel valgt at genskabe da Vincis design, skriver MIT News. 

LÆS OGSÅ: 4 måder, hvorpå Leonardo da Vinci var forud for sin tid

Holdet har nu bygget 82 centimeter lang model med udgangspunkt i da Vincis tegninger. 

Modellen på broen, der med siden 280 meter ville have været verdens længste for sin tid, er netop blevet præsenteret ved en konference i Barcelona.

På da Vincis tid blev de fleste broer bygget i halvcirkeltformede buer, hvilket ville krævet mindst ti bropiller som støtte.

Da Vincis design var helt anderledes. Hans udkast bro var tegnet som en stor bue, der ikke krævede en eneste bropille.   

For at stabilisere sin bro, havde da Vinci i stedet lavet et design, hvor broen på hver side blev væsentligt bredere.

Da Vinci havde ikke opgivet, hvilke materialer broen skulle bygges med, men ingeniørholdet er kommet frem til, at det eneste byggemateriale, der kunne holde, og som fandtes på den tid, ville være sten. 

Ydermere er broen designet til at holde sig oppe udelukkende ved hjælpe af tyngdekraft og stenenes kompression. 

da vinci bro

Sådan ser konstruktionen ud. De fleste broer fra da Vincis tid ville bestå af flere halvcirkler. Da Vincis design består af én lang halvcirkel. (Foto: Karly Bast and Michelle Xie)

LÆS OGSÅ: Leonardo da Vinci døde for 500 år siden: Udtænkte vilde maskiner ud fra fantasien

Mens broen i fuld skala ville bestå af tusindvis af stenblokke, kunne MIT-ingeniørerne nøjes med at 3d-printe 126 blokke til deres model, der måler lige under 82 centimeter.  

Ligesom i virkeligheden byggede de den op omkring stilladser, der siden ville blive fjernet, når den sidste sten var sat.

Da stilladserne blev fjernet, stod broen. Designet holder altså. 

»Det er geometriens magt. Det er et virkeligt stærkt koncept. Det var veludtænkt,« fortæller Karly Bast, der netop er uddannet fra MIT og var med til at arbejde på modellen, til MIT News. 

Ifølge Karly Bast fortæller det os, at »man ikke altid behøver fancy teknologi for at komme på de bedste ideer.«

LÆS OGSÅ: Se billederne: Leonardo da Vinci forudså helikopteren og kampvognen

LÆS OGSÅ: Forskere tror, at Leonardo da Vinci måske havde ADHD

fghs

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.