Carlsbergfondet uddeler knap 300 millioner kroner til dansk grundforskning

Carlsbergfondet har valgt at støtte en række grundforskningsprojekter med samlet set 286 millioner kroner.

Pengene går til projekter, der handler så forskellige emner som eksperimenterende velfærdsstat, omdannelse af CO2 til bæredygtige basiskemikalier, eksperimentelt udstyr til udvikling af kvantecomputere.

»Jeg er glad for, at vi med årets uddeling igen kan igangsætte vigtige forskningsaktiviteter ledet af en lang række af landets mest visionære unge og etablerede forskere. Vi ønsker at sikre generationsskiftet på danske universiteter ved at kanalisere en stor del af vores midler ud i forskningens vækstlag gennem vores postdocsstipendier og bevillinger til nyansatte lektorer«.

»Samtidig dækker vi et stort behov for forskningsinfrastruktur, som kan understøtte og fremtidssikre vilkårene for den ypperste grundforskning,« siger Flemming Besenbacher, der er bestyrelsesformand i Carlsbergfondet.

Du kan læse mere om de enkelte projekter i denne pressemeddelelse.