Asteroide på størrelse med køleskab fløj tæt forbi Jorden
Asteroide Jorden Tæt På Impact

Universet er fyldt med asteroider, og i søndags var et stort (ufarligt) klippestykke tæt på at ramme Jorden. (Illustration: Shutterstock)

04 november 2021

I søndags var en asteroide tæt på at besøge vores planet, da den fløj nær forbi Jordens atmosfære ved Antarktis, inden den fortsatte sine bane forbi kloden.

’Asteroid 2021 UA1’ – som asteroiden så mundret er blevet kaldt, er det tredjetætteste flyby-objekt nogensinde, som er fløjet tæt forbi Jorden uden at ramme os.

Det skriver CNET.

Asteroiden var omkring to meter i diameter og ville ikke have gjort den store skade, hvis den kolliderede med Jorden, da størstedelen af den i givet fald ville have brændt op i atmosfæren.

Det store klippestykke fløj omkring 3.000 kilometer over Jorden.

Herunder kan du se en video af asteroidens rejse tæt forbi Jorden:

Til sammenligning var det tætteste flyby-objekt nogensinde asteroiden ’2020 VT4’, der i november 2020 drønede forbi Jorden med en afstand på 400 kilometer, hvilket er næsten den samme højde som Den Internationale Rumstation (386 kilometers højde, red.).

’Asteorid 2021 UA1’ fra i søndags kom mod Jorden fra samme retning som Solen, hvilket gjorde den nærmest umulig at spotte for astronomer, skriver CNET.

En del af NASA’s kommende NEO Surveyor-mission (Near-Earth Object, red.), skal blandt andet være med til at sørge for, at astronomer fremover også kan se potentielt farlige asteroider i blinde vinkler – såsom dem, der ligger i Solens retning.