Boliger på Mars kan blive bygget af svampe

Det tog forskere 14 dage at gro denne "skammel" ud af mycelia. (Foto: 2018 Stanford-Brown-RISD iGEM Team)

20 januar 2020

Vores forestillinger om menneskets fremtid på fjerne planeter er ofte præget af futuristiske stålkonstruktioner omgivet af flyvende luftfartøjer - uden en plante i miles omkreds.

Men fremtidens kolonialisering af andre planeter - som Mars - bliver muligvis en anelse grønnere end forventet.

NASA skriver, at de er ved at udvikle teknologier, der kan skabe svampevækst, som skal kunne huse mennesker, når vi begiver os ud i det uendelige univers.

Forskningen, der foregår på NASA’s Ames Research Center i Silicon Valley, bliver faciliteret af the myco-architecture project, der har særligt fokus på mycelium, som er svampens underjordiske netværk af tråde.

Tanken er, at man i fremtiden vil kunne medbringe mindre specialdesignede svampe, der skal vokse sig til større bebyggelser blot ved tilførslen af vand.

»Traditionelt set har man forestillet sig, at vi tager vores huse med på Mars på ryggen som en skildpadde. Det er en pålidelig plan, som dog indebærer store energiomkostninger. Ved at gøre brug af mycelium kan vi i stedet gro vores bebyggelser, når vi ankommer,« forklarer Lynn Rothschild, der leder forskningsprojektet.