Billede fra Juno: Jupiters atmosfære fuld af kaotiske skyer og hvirvelvinde
Glem Instagram. NASA's rumsonde Juno har både flottere filtre og motiver.
juliter sky rummet billeder Juno

Billedet af Jupiters nordlige halvkugle er taget af Junocam (kameraet på NASA's rumfartøj Juno) og farveforstærket ved hjælp af kameraets data. (Foto: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Gerald Eichstädt /Seán Doran)

Rumfartøjet Junos kamera har netop taget dette smukke billede af planetens nordlige halvkugle, som NASA har delt med os i en pressemeddelelse.

Billedet forestiller det turbulente sky-landskab, der bevæger sig på planetens himmel, set fra 15.500 kilometers afstand, og er blevet farveforstærket ved hjælp af data fra rumfartøjets kamera, JunoCam.

På den måde bliver billedet både mere detaljeret og betagende end de råfiler, som kameraet sender hjem til Jorden.

Videnskab.dk har tidligere bragt en række artikler, der viser flere billeder af Jupiter, for eksempel:

Viser turbulente skyer og vindhastigheder

Billedet, som blev taget 23. maj, mens Juno foretog sin 13. tætte forbiflyvning af planeten, vidner om kaos og turbulens i denne del af Jupiters atmosfære.

Det kan man se, på den måde skyformationerne varierer og er hvirvlet rundt. De mørkere dele af skyformationerne befinder sig generelt dybere i Jupiters atmosfære end de lyse dele, som højst sandsynligt består af ammonium, vand og mindre dele ukendte kemiske stoffer.

Midt i billledet ses en ringformet struktur, som JunoCam, modsat rumfartøjets standard teleskop-observationer, var i stand til at skelne fra den mørkere midte. Farveforskellen betyder formentlig, at vindenes hastighed er meget lavere i midten af formationen, ligesom det er tilfældet for planetens varmeste punkt, 'the Great Red Spot'.

Folkets kikkert til Jupiter

Rumsonden Juno har siden 4. juli 2016 kredset om Jupiter med formålet at afsløre planetens atmosfære, oprindelse og sammensætning.

Dens kamera, JunoCam, er primært med på missionen for at give offentligheden del i rumsondens udsyn.

Kameraets billeder og tilhørende data skal bearbejdes på en særlig måde for at ende med et resultat så godt som muligt. Blandt andet tages billedet en 'stribe' pixels ad gangen, fordi planeten roterer, og disse skal efterfølgende sættes sammen til ét billede.

På hjemmesiden missionjuno.com opfordrer NASA os alle til at tage del i redigeringen af JunoCam-billederne, som også er uploadet som råfiler på hjemmesiden.