Bare rolig: Berygtet asteroide er strøget fra listen over risikable rumobjekter
Apophis asteroide ikke ramme Jorden

Illustration af asteroiden Apophis, der heldigvis kan fjernes fra listen over risikable rumobjekter. (Illustration: Shutterstock).

29 marts 2021

Astronomer har i længere tid været usikre på, hvor og hvornår asteroiden Apophis vil besøge Jordens atmosfære, men nu ånder de lettet op.

Den 370 meter store rumklippe blev opdaget i 2004, og indledningsvist vurderede en række astronomer, at der var 2,7 procents risiko for, at asteroiden ville ramme Jorden.

I den korte video herunder kan du se astronomernes beregning af Apophis' bane i 2029:

(Video: JPLraw)

Efter en række detaljerede observationer stryger astronomerne nu asteroiden fra både ESA's og NASA's lister over truende rumobjekter – også kendt som Sentry Impact Risk Table.

Apophis kommer tilbage omkring Jorden igen i 2068, men til den tid er der ingen risiko for, at den vil ramme Jorden.

»Med hjælp fra optiske observationer og radarobservationer har vi sænket usikkerheden over Apophis’ bane fra hundredvis af kilometer til at par håndfulde kilometer, når den ankommer i 2029,« siger astronomen Davide Farnocchia fra NASA’s Center for Near-Earth Object Studies.

For et par uger siden – 6. marts 2021 – var asteroiden tættere på Jorden end den har været i mange år, men den var stadigvæk hele 16,9 millioner kilometer fra Jorden.