Astronomer sporer meteors 22 millioner år lange rejse til Jorden
Asteroide Jorden

Meteoritten 2018 LA, der styrtede ned på Jorden 2. juni 2018, stammer fra asteroiden Vesta, lyder det ifølge et nyt studie. (Foto: NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA).

23 april 2021

2. juni 2018 styrtede en meteor ned i Kalahariørkenen.

Dens rejse til Jorden tog millioner af år, og for første gang har astronomer sporet hele den 22 millioner år lange tur.

Forskere opdagede asteroiden, inden den kom ind i Jordens atmosfære og blev til en meteor, kendt som 2018 LA.

(Video: barend swanepoel)

Ifølge forskerne stammer meteoritten fra Solsystemets næststørste asteroide, Vesta.

»Analyser af meteoritten indikerer, at den var dybt begravet under Vestas overflade, indtil den blev udstødt fra asteroiden for millioner af år siden,« siger astronomen Hadrien Devillepoix fra Curtin University i Perth i Australien til ScienceAlert.

Devillepoix tilføjer, at studiet giver et bedre indblik i asteroidebæltet 4 Vesta, som asteroiden Vesta er en del af, ligesom det giver en bedre forståelse af de potentielle trusler mod Jorden.

Astronomerne brugte hovedsageligt data fra ANU SkyMapper-teleskopet i Australien samt billeder fra andre teleskoper og et overvågningskamera nær meteorlandingsstedet i Botswana.

Forskerne analyserede også fragmenter fra meteoritten og sammenlignede disse fragmenter med tidligere fund fra Vesta-asteroiden, som viste, at de stammede fra samme sted.

Studiet er publiceret i tidsskriftet Meteoritics and Planetary Science.