Ældgamle spor af gigantisk ocean opdaget på Mars
Her er området Aeolis Dorsa, som, forskerne mener, har været et enormt ocean. (Foto: NASA)

31 oktober 2022

Er der vand på Mars? Er der liv på Mars? Kan man bo på Mars? Det er spørgsmål, som livligt bliver stillet fra tid til anden. Nu er forskerne kommet en anelse tættere på et af dem.

Et nyt studie viser nemlig, at der har eksisteret et enormt hav på Mars for 'bare' 3,5 millioner år siden.

Det skriver Penn State University i en pressemeddelse.

Gennem adskillige satellitfotos har forskere kunnet konstruere et kort over Mars, som viser, hvordan planeten har huset et hav, der har dækket flere hundrede tusinde kvadratkilometer.

Samtidig har forskerne kortlagt, hvor vandet er forsvundet hen ved at kigge på sedimenter, som er de spor, vand efterlader sig. De anslår, at vand-resterne fra havet i dag er at finde i området Aeilos Dorsa på Mars.

Det får forskerne til endnu en gang at dvæle ved de eksistentielle spørgsmål:

»Det, man umiddelbart kommer til at tænke på som en af de vigtigste pointer her, er, at eksistensen af et hav på denne størrelse må betyde et større potentiale for liv,« siger Benjamin Cardenas, der geolog ved Pennsylvania State University, i pressemeddelelsen

Forskerholdet er dog heller ikke færdige med at undersøge vandforholdene på Mars. Nu går turen videre til andre områder på planeten.

Studiet er bragt i det videnskabelige tidsskrift Nature Geoscience.

ldl