60-årig bedstemor tager enestående astrofoto, der har fanget NASA’s opmærksomhed

60-årige Jean Dean fangede dette billede af stjernetågen Rosette fra sin baghave. Nu har NASA delt det. (Foto: Jean Dean/SWNS.COM)

26 april 2019

Man behøver ikke være udstyret med et kæmpe teleskop eller en kandidatgrad i astronomi for at få et pletskud af nogle af universets mange vidundere.

Det er 60-årige Jean Dean, bedstemor, tidligere havforsker og amatørastronom, beviset på.

I sin baghave i på de britiske Kanaløer ud fra den franske vestkyst tog hun et enestående billede af stjernetågen Rosette, som selveste NASA nu har udvalgt og delt, skriver ScienceAlert.

LÆS OGSÅ: Amatørastronom fanger sjældent lys fra supernova

Stjernetågen Rosette er en gigantisk, interstellar støvsky 5.000 lysår fra Jorden, og den fylder omtrent fem gange så meget som en fuldmåne på nattehimlen.

Jean Dean tog billedet, der er taget med 13 timers eksponeringstid, i forbindelse med et stjernekigger-kursus.

Siden fik en ven hende til at sende det ind til NASA, der altså valgte det som del af deres Astronomy Picture of the Day-føljeton (APOD), hvor de hver dag deler et nyt astronomi billede.

»Som amatør er det en stor ære at få sit billede valgt til APOD, og det var en kæmpe overraskelse,« fortæller Jean Dean til lokalmediet Guernsey Press ifølge ScienceAlert.