360-graders panorama: Se dig omkring fra Perseverances position, mens Mars-brisen rammer dine ører
Drej, zoom og lyt i det interaktive element i bunden af artiklen. Det er næsten som selv at være på den røde planet.

Videnskab.dk har på baggrund af NASA's nye billed- og lydmateriale forsøgt at genskabe, hvordan det opleves at stå på Mars. Der er lyd og forklaring i det interaktive element længere nede. Nu mangler vi bare kulden, lugten og følelsen af Mars-støv mellem hænderne. (Foto: NASA/Videnskab.dk)

Der går ganske givet mange år, før de første mennesker planter fødderne i støvet på Mars' overflade. Og det bliver nok ikke en særlig udbredt oplevelse i vores levetid.

Men forneden forsøger vi - med hjælp fra billeder og lyd indhentet af den nye Perseverance Mars-rover - at give en fornemmelse af, hvordan det må føles at stå på den røde planet.

Panorama-billedet er taget af Perseverance fra den position, hvor roveren landede 18. februar 21:55 dansk tid. Mere præcist har NASA sat panoramabilledet sammen af 142 fotos taget af kameraet Mastcam-Z, som danske forskere er dybt involverede i.

I 360-graders-billedet kan du klikke rundt og få en forklaring på, hvad du ser.

Lydoptagelsen, der er lavet med en dansk mikrofon, er også fra Perseverance, og det er den første lyd, vi har fra Mars. I de indledende 18 sekunder kan du høre en summende lyd fra roveren selv, og de sidste 18 sekunder er roverens lyde filtreret væk, så du kun kan høre Mars-vinden blæse.

Tryk på elementet herunder for at aktivere panoramabilledet: