Hvordan dræber man bakterier på legetøj?
En læser spørger, om frost, varme eller noget helt tredje kan fjerne bakterier og virus fra legetøj, der er en stor smittespreder i vuggestuer.
legetøj vask bakterier forebyggelse sygdomme vuggestue bamse

Skal man fryse, koge eller vaske legetøjet, hvis man vil bakterier til livs - og dermed forsøge at forebygge nogle af de mange forkølelser barnet tager med hjem fra vuggestuen? Mikrobiolog giver svaret. (Foto: Shutterstock)

Nok ser den bløde bamse nede i vuggestuen fredelig ud, men skindet bedrager.

For i pelsen og på meget andet legetøj vrimler det med mikroorganismer, der stammer fra børnenes snot og savl.

Hver uge hiver vi en sjov artikel frem fra vores bugnende Spørg Videnskaben-arkiv.

Denne artikel blev oprindeligt bragt på Videnskab.dk 9. marts 2010.

Og når de små leger med duploklodserne eller krammer bamsen, sutter de ofte på legetøjet, og så kan børnene smitte hinanden med sygdomsfremkaldende bakterier og virus.

Derfor er det ikke mærkeligt, at vor læser Erik Schmidt oplever, at hans datter og andre børn i hendes vuggestue ofte er forkølede.

Han har skrevet til redaktionen for at høre, hvad man kan gøre ved legetøjet, så det ikke ender som potentielle bakteriebomber.

For at svare på det har vi spurgt Mogens Kilian, der er professor i bakteriologi ved Institut for Medicinsk Mikrobiologi og Immunologi på Aarhus Universitet.

Professoren mener, at Erik Schmidts bekymring er udtryk for et stort problem.

»Infektionssygdomme forårsaget af både virus og bakterier spreder sig meget hurtigt i børnehaver og til forældrene og bedsteforældrene, så det spiller en stor rolle. Hvis man kunne forbedre hygiejnen, så man kunne undgå denne smitte, ville det være rigtig godt,« siger Mogens Kilian og forklarer hvordan:

»Det handler om at vaske hænder og sikre, at legesagerne indimellem bliver ordentligt vasket af og for eksempel give bamserne en ordentlig tur. Det gælder selvfølgelig mest i perioder, hvor der er mange infektioner,« siger han.

70 grader varmt vand dræber bakterierne

Erik Schmidt efterlyser konkrete våben i kampen mod bakterierne, og han spørger, om man eksempelvis kan smide legetøjet en tur i fryseren eller i en moderat varm ovn for at gøre det af med mikroorganismerne.

Men selv hård frost hjælper ikke, svarer Mogens Kilian. Forskerne bruger netop kulden til at opbevare bakterier og virus, og når de tøes op, lever de videre i bedste velgående.

Han mener heller ikke, at en tur i ovnen er en optimal løsning, da fugtig varme har bedre effekt end tør, og derfor anbefaler han i stedet at smide tingene i varmt vand, når de skal gøres grundigt rene, gerne med sæbe i.

»Det, der kan tåle det, kan man godt koge, men det er normalt ikke nødvendigt at komme op på så høje grader. 70 grader er rigeligt for de fleste virus og bakterier. Man kan have en stor balje med 70 grader varmt sæbevand, lægge legetøjet derned i nogle få minutter, og så er det faktisk i orden,« siger Mogens Kilian.

Han nævner en tur i vaskemaskinen som en anden mulighed, der specielt kan være velegnet til bamserne. Tjek sedlen på bamserne, som fortæller, hvad de kan holde til, og sørg for, at de bliver godt tørre igen for eksempel ved en tur i tørretumbleren, siger han.

børn leg institution bamse legetøj bakterier

Når børn kysser daginstitutionens bamse, er der risiko for, at de bliver smittet med virus. Det kribler og krabler nemlig med mikroorganismer i bamsens pels. (Foto: Shutterstock)

Brug vand og sæbe

Med hensyn til andre metoder, forklarer professoren også, at en mikrobølgeovn kan bringe bakterier til kogning og dermed tage livet af dem, men han ved ikke, hvordan man bør indstille mikrobølgeovnen.

Du er fuld af bakterier

I et menneske findes ti gange så mange bakterier som menneskelige celler.

De fleste af bakterierne lever vi i fuld harmoni med, og faktisk kan vi ikke undvære dem, forklarer Mogens Kilian.

I fødevareindustrien belyses mad med UV-stråling, hvilket også får bugt med bakterier og virus, men det kræver store, kraftige anlæg for at virke effektivt.

Faktisk har man slet ikke brug for et arsenal af højteknologiske våben i kampen mod potentielle bakteriebomber i vuggestuen, forklarer professoren.

Diverse desinficerende midler kan være giftige og dermed være mere skadelige end bakterierne i sig selv, så Mogens Kilian anbefaler i stedet, at man bruger godt, gammeldags vand og sæbe, der virker fint til afvaskning af legetøj og samtidig tager livet af de fleste bakterier og virus.

De fleste bakterier er gode

Generelt advarer professoren imod, at man får rengøringsvanvid og partout prøver at fjerne alle mikroorganismer, da vi lever i fred og fordragelighed med mange af dem.

»Generelt synes vi ikke, at det er en god idé at undgå bakterier. Det er ikke noget mål i sig selv, at alt er sterilt, men hvis det er for at undgå, at en smitte spredes, kan det være en udmærket idé at bruge sådan nogle metoder,« forklarer mikrobiologen.

»Man er blevet opmærksom på, at hele vores organisme er et resultat af sameksistens med mikroorganismer. Meget tyder på, at hvis vi ikke har mikroorganismer, så har vi større tendens til at få allergier. Bakterier er en integreret del af vores organisme, og vi fungerer ikke optimalt uden dem,« forklarer Mogens Kilian.

Vi sender som sædvanlig en t-shirt til Erik Schmidt som tak for spørgsmålet og ønsker ham god kamp mod de skadelige bakterier.

Du kan læse flere svar i Spørg Videnskaben eller selv stille et spørgsmål ved at sende en mail til sv@videnskab.dk.

Eller du kan købe én af vores tre bøger med en række af de bedste spørgsmål og svar gennem tiden: Hvorfor lugter mine egne prutter bedst?, og Hvad gør mest ondt – en fødsel eller et spark i skridtet? samt den seneste Hvorfor må man ikke sige neger?