Hvad er det for et mærkeligt dyr?
Det er lille og brunt. Det kunne være hvad som helst, måske en nyudklækket krokodilleunge, en sær snegl eller et menneskeædende monster? Vi søger et svar.

Phillip og Joanne mødte dette mærkelige dyr, som godt kunne ligne en slange eller krokodille. (Foto: Phillip og Joanne)

Der er lavet mange film om små dyr, der virker harmløse og uskadelige, men når de bliver store, så bliver de på størrelse med Rundetårn og hedder Godzilla. Er dette dyr det samme? ’Hvad er det?’ spørger Phillip og Joanne fra Glamsbjerg, der også har sendt et billede ind af et mærkeligt dyr til Spørg Videnskaben.

Vi har spurgt en ekspert på området, Niels Peder Kristensen, professor og kurator på Zoologisk Museum ved Københavns Universitet.

Han forklarer at det ikke er en krokodille og heller ikke en sær snegl og det er heldigvis ikke et flere etager højt monster, der spyer ild og er på vej mod Tokyo. Det er en ganske almindelig sommerfugl.

»Det er en larve af arten ’Deilephila empenor’, eller Dueurtsværmer.« fortalte han. »Den skal til at forpuppe sig, hvilket den kun gør i jorden.« Det forklarer at den er i et stenet landskab, selvom den også kan forpuppe sig i skoven.

Dueurtsværmeren nøjes ikke bare med at spise dueurt og gedehams – den lægger som regel også sine æg i planterne. Herefter kan larverne spise sig ud af planten og ud i det fri, hvor de kravler lidt rundt før de forpupper sig.

Selvom Dueurtsværmeren ligner en slange som larve, noget som katten har slæbt med ind i puppestadiet, så springer den ud og bliver til en flot sommerfugl med lyserøde farver, på både vinger og krop.

»En voksen sommerfugl som faktisk er meget flot, med en overdådig farvekombination,« som Niels Peder Kristensen beskriver den. Den kommer frem om sommeren, men er der kun sjældent om dagen, så man skal være særligt interesseret.

Arten forekommer over hele Danmark og er en af de almindeligste sommerfuglearter i landet. De findes i vandhuller eller i grøfter langs skovveje, hvor der som regel vokser dueurt.

Er den farlig?

Den ser farlig ud, med en skinnende torn bagpå og store, brune øjne. Men er den farlig?

Larven forvandlet til sommerfugl. (Foto: Jean pierre Hamon)

Niels Peder Kristensen forklarer at ’øjnene’ bare er pletter, da dens rigtige hoved er gemt inde under huden på den. Larven kan ikke se i dette stadie.

Broden gør ingen skade og Niels kan heller ikke forklare os hvad det er.

»Det er der vel ingen der kan give et fornuftigt svar på. Larven bruger den måske til at forsvare sig mod rovdyr bagfra, eller for at ligne et farligt dyr.«