Gælder evolutionen også gulerødder?
En læser vil vide, om evolutionen også gælder grøntsager, der hverken kan løbe hurtigt eller har skarpe kløer til at forsvare sig med. Vi finder svaret.

Gulerødder ligger under for evolution på samme måde som alle andre organismer. Men det har ikke givet dem en evolutionær fordel at udvikle ben og skarpe tænder, og derfor ser gulerødder ud, som de gør. (Foto: Colourbox)

Vores læser Kasper Indahl har med stor interesse læst mange af vores artikler om evolution.

Han er dog naget af, at artiklerne kun omhandler dyr og mennesker.

Derfor har han skrevet ind til Spørg Videnskaben.

»Der har altid været meget fokus på dyrenes og menneskets evolution. Men jeg kan ikke lade være med at tænke på, om det samme gælder eksempelvis grøntsager. Har guleroden også været gennem en evolution?« skriver Kasper Indahl i sin mail.

Evolutionen gælder alt og alle

Her på redaktionen kan vi selvfølgelig ikke have siddende på os, at vi har udeladt planter og grøntsager i vores artikler om evolution.

Vi har derfor sendt spørgsmålet videre til professor i evolutionsstudier ved Aarhus Universitet Peter C. Kjærgaard, der om nogen har helt styr på, hvordan evolutionen virker og på hvem.

Peter C. Kjærgaard slår én ting fast med det samme:

»Når vi taler om evolution, taler vi om alt liv på Jorden. Evolutionen er ikke forbeholdt dyr og mennesker, men alt fra svampe til grøntsager er underlagt de samme mekanismer. Det er dog ofte nemmest at illustrere evolution med løvens jagt på savannen eller med to insekter, der kæmper. Men det er præcis de samme ting, der foregår i planternes verden og alle andre steder,« siger Peter C. Kjærgaard.

LÆS OGSÅ: Sådan fungerer evolution

Darwin viser vejen

Problemet med at se de evolutionære mekanismer blandt planter er, at de foregår i et unægteligt langsommere tempo end blandt dyr.

Det ses eksempelvis sjældent, at en pastinak jager en rosenkål ud af køkkenhaven i en hæsblæsende jagt mellem kruspersiller og julesalat.

Men det er i store træk, hvad der sker, og man kan her vende tilbage til evolutionens ’opdager’ Charles Darwin, hvis forsøg illustrerer på bedste vis, at evolution er lige så gældende for planter, som den er for dyr.

I sine studier af evolution som mekanisme ryddede Charles Darwin i midten af 1800-tallet et stykke af sin have, så der kun var jord tilbage.

Planter agerer i langsommere tempo

Herefter dokumenterede han omhyggeligt, hvad der skete på det bare stykke fra dag til dag.

Darwin så, at efterhånden som de forskellige planter voksede frem, begyndte de at ’slås’ om pladsen. Nogle brugte aggressiv adfærd for at fortrænge de andre ved blandt andet at skygge for dem, mens andre fandt deres små nicher, de kunne have for sig selv.

Planterne i Darwins have agerede altså på præcis samme måde som dyrene på savannen – blot i et langsommere tempo.

»Vi ser præcis den samme adfærd blandt planter, som vi ser blandt dyr. Det er en kamp for at overleve, og tilegne sig de ressourcer, der skal til for at gøre det, eksempelvis plads, solskin og vand. Selv i en engelsk have foregår der et drama. Vi skal bare være tålmodige nok til at se det i den hastighed, det sker,« fortæller Peter C. Kjærgaard.