Findes der flere universer end vores eget?
Lektor Anja C. Andersen ved Niels Bohr Institutet forsøger sig med et svar på ugens spørgsmål

Ifølge den såkaldte bran-teori findes der ikke ét, men uendeligt mange universer. (Illustration: Nature)

Ved man, om der er andre universer, end vores? Sådan lyder ugens højtflyvende spørgsmål fra en af videnskab.dk's læsere, Per Andersen.

Redaktionen stillede spørgsmålet til astrofysiker og lektor Anja C. Andersen ved Niels Bohr Instituttet på Københavns Universitet, som fik svaret til at falde pladask til jorden igen.

»Hvad tror du selv? Dit svar kan være lige så godt som mit.«

For faktum er, at man ikke ved det, forklarer hun.

»Sådan set er der ikke noget til hinder for, at der kunne være flere parallel-universer, og rent faktisk arbejder flere astrofysikere i øjeblikket med teorier, der beskriver multiverser. Men selv om det skulle forholde sig sådan, at der var parallel-universer, så ville vi ikke have en jordisk chance for at se dem her fra Jorden. Årsagen er, at lysets hastighed ifølge Einsteins Relativitetsteori er endelig, og da vores eget univers er uendeligt stort, vil lyset fra et andet univers aldrig kunne nå hen til os.«

»Ifølge den såkaldte bran-teori findes der uendeligt mange parallel-universer, som opfører sig vidt forskelligt, for de er ikke skabt under de samme begyndelsesbetingelser. Men en ting er teori, end anden ting er at verificere, at det rent faktisk forholder sig sådan i virkeligheden. Og med det grej, som astronomerne har til rådighed i dag, kan de ikke teste, om der er hold i teorierne eller ej.«

»Den eneste reelle mulighed, vi har for at teste bran-teorien, er at kigge på tyngdekraften, som vi dog stadig ikke ved ret meget om. Men vi ved dog, at tyngdekraften i vores univers har en stor rækkevidde, og den vil formentlig kunne påvirke objekter, der befinder sig i andre universer, og omvendt. Hvis man kunne se sådan en påvirkning, vil det kunne indikere, at der findes andre universer end vores eget. Men lige pt er vi ikke i stand til at undersøge, om der er en sådan effekt. Så astronomerne kan ikke besvare spørgsmålet lige nu - men det kan sagtens være, at vi bliver det på længere sigt, i takt med at vi får bedre udstyr,« siger Anja C. Andersen til videnskab.dk.

Så hermed er bolden givet op til læserne: findes der flere universer end det, vi lever i, og hvis der gør, bliver vi så nogensinde i stand til at observere dem?

Vi takker for Per Andersens spørgsmål og kvitterer med en T-shirt.

Har du selv et spørgsmål, som du søger svar på, så stil det i Spørg Videnskaben