Forskerzonen - udvikling af forskernes egen medieplatform

Med det digitale magasin  Forskerzonen vil Center for Faglig Formidling skabe en fælles national platform, hvor danske forskere selv kan formidle deres viden til gavn for samfundet.

Video fra Forskerzonen: Hvordan og hvorfor virker placebo? Og kan vi bruge det aktivt i behandlingen? Se med og få svarene fra Jesper Dammeyer, lektor i psykologi ved KU. (Video: Kristian Højgaard Nielsen) 

Ønsket er at give forskerne en direkte adgang til at kommunikere deres viden til offentlighed og borgere.

På sociale medier er der fokus på holdninger og følelser og i mindre grad viden, og tendensen påvirker de økonomisk trængte traditionelle medier, hvor det kan være mere end vanskeligt for især de naturvidenskabelige forskere at få taletid.

For forskere er Forskerzonen en mulighed for at deltage i den offentlige debat i trygge rammer uden frygt for at miste deres akademiske integritet. Projektet er i 2018 støttet af Lundbeckfonden med 1.800.000 kr.

Forskere får professionel træning i formidling

Forskerne bliver gennem deres deltagelse i Forskerzonen trænet i formidling i tæt dialog med redaktionen. Det giver dem både lyst og værktøjer til at deltage i debatten i andre medier, hvor de ellers ofte føler sig på udebane.  

Janne Marie Laursen, postdoc, DTU bioengineering:

»ForskerZonen giver mig mulighed for at formidle mine faglige interesser til nysgerrige og videnskabsinteresserede lægmænd. Jeg synes, at det er givende at arbejde med mit felt ud fra vinklen af relevans for den almene befolkning, da det hjælper mig med at fortælle hele historien, der ligger rundt om min forskningsmæssige niche, og ikke kun det, jeg nørkler rundt med til daglig. Allerede efter min første artikel blev offentliggjort, har jeg fået megen god respons fra mine venner og bekendte; for eksempel har jeg fundet ud af, at flere fra min løbeklub interesserer sig meget for tarmflora, og at en af dem endda er formand for et fagligt fællesskab, som kunne være relevant for mig i en professionel sammenhæng. En medicinstuderende i min omgangskreds er også blevet inspireret til at gå videre ind i gastroenterologien, efter han læste min artikel, og det er meget givende for mig at vide, at mine skriverier kan inspirere andre til selv at forfølge en faglig interesse.«

Sådan skaber vi en national platform

Forskerzonen gik i luften som bloggerunivers  allerede i 2012, hvor der blev etableret en læserskare og ambitioner for den videre udvikling.

I 2017 og 2018 modtog Forskerzonen støtten fra Lundbeckfonden, som har gjort det muligt at arbejde frem mod følgende mål:

A. At opdyrke endnu flere forskerskribenter fra de våde videnskaber og øge mængden af indhold (både artikler og videoer). Vi vil på danske universiteter informere om Forskerzonen og uddanne landets forskere i at producere populærvidenskabeligt indhold til platformen.  

B. Udvikling af teknisk platform med særlige formater til artikler, kommentarer, video mm. Desuden flere værktøjer til distribution: nyhedsbrev, podcast, alerts samt markante profiler på sociale medier.

C. Markedsføring af platformen og etablering af et stort distributionsnetværk. Der indarbejdes også en creative commons-licens, således at indholdet frit kan genbruges i andre medier, så længe indholdet ikke ændres i formen.

Journalist Anders Høeg Lammers er redaktør for Forskerzonen. Læs mere om Forskerzonens vision og redaktionelle retningslinier.

Ønsker du at vide mere om Forskerzonen som udviklingsprojekt, eller har du idéer til muligt samarbejde kan du kontakte Anders på ahl@videnskab.dk eller på telefon 2974 5263.