KORT NYT FRA DANSKE UNIVERSITETER:
I en ny rapport kortlægger medieforskere, hvordan danskerne bruger digitale medier og nyheder.
Rapporten viser, at det ikke er nyheder, vi har travlt med at læse og dele, når vi er online på de sociale medier såsom Facebook, skriver Roskilde Universitet i en pressemeddelelse.
Interessen for breaking news på nettet er i det hele taget begrænset, og det er kun et mindretal – også blandt de unge – der bruger sociale medier til at finde, dele og diskutere nyheder, lyder det.
»De fleste almindelige danskere tjekker stadig primært nyheder et par gange om dagen via de etablerede medier, og sociale medier som Facebook og specielt Twitter samt live breaking news fylder langt mindre i mediebrugernes nyhedsvaner end mange i mediebranchen synes at tro,« siger lektor Rasmus Kleis Nielsen i pressemeddelelsen fra Roskilde Universitet.
Kun syv procent af deltagerne i undersøgelsen siger, at de følger live breaking news på nettet.
Hovedresultatet af den nye undersøgelse er ifølge pressemeddelelsen, at danskernes nyhedsbrug bliver mere og mere digitalt, men at det stadig i høj grad er bygget op om de etablerede medier og deres hjemmesider.
Læs også:
Vi elsker stadig aviserne – bare de er på nettet
Hvorfor bliver vi afhængige af Facebook?
Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.
lb