KORT NYT FRA UDLANDET
Nogle studier viser, at skolebørn skal lave flere timers lektier om dagen. Andre studier viser, at for mange lektier kan have en negativ effekt på børnene.
Nu giver et nyt studie et bud – nemlig at en times lektielæsning om dagen er det optimale. Det skriver The Conversation.
Forskere fra Oveido Universitetet i Spanien har studeret 7.451 skolebørns, med en gennemsnitsalder på cirka 13 år, prøver og lektier indenfor matematik og videnskabelige fag.
På baggrund af dette har forskerne konkluderet, at en times lektielæsning dagligt er den optimale mængde lektielavning.
Forskerne bag studiet gør det dog klart, at hvor lang tid en skoleelev bruger ikke kan sættes helt så firkantet op, som det umiddelbart lader til.
For eksempel er der forskel på, hvor meget hver enkelte elev bruger på den samme opgave. De stærkere elever kan lave den samme mængde opgaver på kortere tid end elever, der har det sværere.
Den ene times lektielæsning er altså for nogle elever optimalt, men man skal ikke glemme, at forskellige børn har forskellige behov, skriver The Conversation.
Studiet er publiceret i Journal of Educational Psychology.
Læs også:
Personlighed påvirker karaktererne mere end intelligens
Sådan får talenterne det sjovt i skolen
Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.
josa