KORT NYT FRA DANMARK:
Et sæt højteknologiske briller skal kaste nyt lys over vores adfærd, når vi handler i supermarkeder. Det skriver ing.dk.
Det vil brillens udviklere opnå ved at udstyre den med følgende egenskaber:
- Eyetracking, der kan måle, hvor du ser hen.
- Biometriske sensorer, der kan afsløre din følelsesmæssige reaktion ved at måle på ansigtsudtryk.
- Hjernebølger (EEG).
- Svedproduktion (GSR).
Brillen skal nu udvikles i et tværfagligt samarbejde mellem virksomheden iMotions, Danmarks Tekniske Universitet, Copenhagen Business School og InnovationsFonden. Tilsammen har de allerede investeret 14 millioner kroner, og de regner med at brænde i alt på 26 millioner kroner af på at skabe den færdige brille.
»Det, der er unikt ved det kommende produkt er, at man kan koble samtlige sensorer på brillen, hvorefter softwareplatformen vil koble dem sammen i én samlet analyse. Så kan man sende folk ud i butikkerne og se, hvordan de reagerer dér, i stedet for at de får et produkt i hånden i et laboratorium,« siger Ulrik Jensen, bestyrelsesformand i iMotion til ing.dk.
Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.
ne
Læs også:
Bliver fremtidens reklamer usynlige? – Ude af øje, inde i sind