KORT NYT FRA DANMARK:
En undersøgelse fra tænketanken DEA viser, at universitetsforskere og ph.d.er, som beskæftiger sig med de ’tørre’ videnskaber – humaniora og samfundsvidenskab – bruger væsentlig mere tid på undervisning, end deres kollegaer fra de ’våde’ videnskaber – primært natur- og sundhedsvidenskab. Men det er slet ikke overraskende, mener FORSKERforum.
Ifølge DEA’s undersøgelse lægger forskerene fra de tørre videnskaber samlet set 32 procent af deres arbejdstimer i undervisningen, mens forskerne fra de mere våde videnskaber lægger 19 procent af deres arbejdstimer i undervisning.
Forskerne fra de våde videnskaber bruger til gengæld mere tid på forskning, end deres kollegaer fra de tørre videnskaber. Her er tallene henholdsvis 52 procent og 40 procent.
FORSKERforum har på deres hjemmeside skrevet en kommentar til DEA’s undersøgelse. De skriver, at resultaterne fra undersøgelsen ikke er overraskende, og peger på, at de selv fremlagde lignende tal tilbage i 2012.
Læs også:
‘Fuldstændig absurd’: Industrien betaler danske universiteter for at finde olie
Danske universiteter trues af hackere
Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.
mft