Savannens smukkeste vilddyr fanget af skjult kamera
I Serengeti National Park i Tanzania har skjulte kameralinser taget 1,2 million billeder af parkens vilde beboere. Ud over at blive beundret skal billederne bruges til at forske i dyrenes adfærd. Her kan du nyde synet af de smukke dyr.

En ensom giraf lufter sine lange lemmer i tusmørkets blåviolette skær. Flokke af gigantiske elefanter farer hen over det støvede underlag og slører luften til. I næste nu poserer en gazelle for kameraet på selfie-manér.

De unikke scenarier er glimt ind i en verden, mennesker normalt ikke har adgang til.

Men takket være den amerikanske forsker Alexandra Swanson fra University of Minnesota og hendes 225 skjulte kameraer, kan du i galleriet opleve savannens leoparder, zebraer og gigantiske flodheste på helt tæt hold.

Den omfattende forskning bag projektet er netop publiceret i det videnskabelige tidsskrift Scientific Data

Rovdyr jager samme bytte

Fra 2010 og frem til 2013 har de mange kameraer taget intet mindre end 1,2 million billeder, skriver Livescience.com.

Billederne skal gøre Alexandra Swanson og hendes forskerhold klogere på dyrenes adfærd i deres vante omgivelser. Eksempelvis er der et spørgsmål, som for forskerne stadig er en gåde: Hvordan kan forskellige arter af rovdyr, der jager det samme bytte, leve i fred og fordragelighed inden for det samme territorium?

»Det kan være, fordi de undgår hinanden. Det kan også være, de spiser lidt forskelligt. Eller det kan være, at nogle af dem er aktive i løbet af dagen og andre om natten,« siger Margaret Kosmale, der er med til at analysere de mange billeder og til dagligt forsker i biologi ved Harvard University, til livescience.com.

40 forskellige dyrearter kortlagt

Holdet bag den videnskabelige artikel står dog langt fra alene med det kæmpe arbejde.

Til at analysere billederne har Alexandra Swanson fået hjælp fra dedikerede forskere fra forskningsplatformen The Zooniverse.

»Vi blev overvældet af, hvordan folk reagerede. Vi kunne bogstavelig talt ikke være gået gennem alle billederne uden hjælp fra alle disse mennesker,« siger Alexandra Swanson.

Undersøgelsesresultaterne viser, at der ud af de 1,2 million fotos er hele 322.600, hvor der optræder dyr, og sammenlagt er der blevet identificeret 40 forskellige dyrearter.

Hvert eneste fotografi er blevet analyseret af 10 forskellige mennesker, hvilket skaber en utrolig høj sikkerhed for bestemmelsen af arterne, der optræder på billederne. Helt konkret viser en efterprøvelse af studiet, at der er en nøjagtighed på hele 96,6 procent.

I galleriet ovenfor kan du se et udpluk af de bedste billeder.