Smukke billeder: Rumteleskopet Chandra fylder 15 år
Det er 15 år siden, at NASA opsendte Chandra X-ray Observatory; et rumteleskop, der skulle se universet i et andet lys, end vi er vant til.

Som navnet hentyder, har Chandra observeret universet i røntgen-bølgelængder - og her ser universet meget anderledes ud, end vi er vant til. Røntgenstråling bliver udsendt fra varme og energirige områder af universet.

Her har Chandra observeret alt fra kometer og planeter i vores nærområde, over resterne fra voldsomme supernovaeksplosioner, områder omkring sorte huller og endelig ud til kvasarer i de fjerneste områder i vores univers.

Chandra har været særligt god til mørkt stof

I de seneste 15 år har Chandra været med til at gøre store fremskridt inden for studier af mørkt stof, da den har sporet delingen af normalt stof og mørkt stof ved kollisioner mellem enorme galaksehobe.

Samtidig har Chandra givet en stor del ny viden om supernovarester, da netop disse lyser ekstra klart i røntgenspektret.

Chandra er én af NASA's mest succesrige missioner

Efter opsendelsen i 1999 har Chandra befundet sig over Jordens røntgenstrålingsabsorberende atmosfære, i en højde på 139.000 kilometer. NASA betegner i dag Chandra som en af sine mest succesfulde missioner nogensinde, når det kommer til tekniske og videnskabelige resultater.

Vi ønsker Chandra tillykke og håber på mange flere banebrydende observationer de kommende år. Indtil da kan vi nyde de flotte billeder, NASA har udsendt i forbindelse med fødselsdagen, hvor Tycho Brahes supernova fra 1572 også kan ses (på det sidste i galleriet i toppen af artiklen).