Professor Anja C. Andersen hædres med årets H.C. Ørsted Forskerpris

Hun er internationalt anerkendt for sin forskning i kosmisk støv, og så arbejder hun utrætteligt på at øge interessen for de naturvidenskabelige fag.

Sådan lyder begrundelsen fra H.C. Ørsted Selskabet, der har udpeget professor Anja C. Andersen som vinder af dette års H.C. Ørsted Forskerpris.

Anja C. Andersen forsker i astrofysik og astronomi ved Niels Bohr Institutet på Københavns Universitet, ligesom hun også er Danmarks første professor i offentlighedens forståelse for videnskaben.

»Hun er en formidabel formidler af naturvidenskabelig forskning til den almindelige borger. Ligesom H.C. Ørsted formår Anja C. Andersen at skabe entusiasme for videnskab og gøre det interessant ved at sætte det i spil med samfundet. Vi har brug for personer som Anja, hvis arbejde og engagement er med til at skabe nysgerrighed og en større interesse for naturvidenskab, herunder også STEM-uddannelserne. Og det har vi som samfund behov for,« siger Troels Krøyer, formand for H.C. Ørsted Selskabet.

Med prisen følger 50.000 kroner.

Uddelingens anden pris, H.C. Ørsted Forskertalentprisen, går til to yngre forskere med fokus på den grønne omstilling.

Den ene er adjunkt Morten W. Ryberg, der forsker i bæredygtighedsvurderinger ved Danmarks Tekniske Universitet.

Den anden er Suzanne Z Andersen, der er postdoc ved DTU, og som forsker i katalyse, som kan bruges til at fremstille fremtidens grønne brændstoffer.