Klimaforskere forklarer Game of Thrones’ vilde vejrfænomener
Kilde:
22 december 2017

Fans af den populære fantasy-serie Game of Thrones har måske undret sig over klimaet i serien; somre i Casterly Rock og vintre i Westeros, der tilsyneladende varer i flere år.

Men nu foreligger der altså en forklaring, som klimaforskere fra tre britiske universiteter for sjov har regnet sig frem til ved hjælp af klimamodeller, skriver independent.co.uk.

De forholdsvis konstante årstider skyldes, at Game of Thrones-planetens roterende akse tilter på en særlig måde, når den kredser om Solen, så den samme halvkugle altid vender mod Solen.

Det betyder, at Westeros har et vinterklima, der minder om Lapland i Finland, mens Casterly Rocks klima kan sammenlignes med Houston i Texas.

»Da klimamodeller er baseret på nogle fundamentale videnskabelige processer, kan de ikke bare simulere klimaet på Jorden, men også let tilpasses til klimaet på andre planeter - rigtige eller fiktive - så længe de underliggende kontinentale positioner og højder og dybder i havene er kendt,« forklarer Dan Lunt, professor i geografi ved University of Bristol, til independent.co.uk.

Forskerne forudser også, at den globale opvarmning i Game of Thrones-universet kan blive et seriøst problem. Koncentrationen af drivhusgasser i atmosfæren risikerer at blive fordoblet som følge af den voldsomme udledning af kuldioxid og metan fra drager og det voldsomme forbrug af ild.

Studiet kan læses i sin helhed i en falsk videnskabelige artikel, der også er skrevet på Dothraki og High Valyrian - to fiktive sprog fra serien.

Beregningerne var simuleret på en supercomputer fra the Advanced Centre for Research Computing ved University of Bristol, og 'forskningen' blev foretaget i forskernes fritid.