Wooooow! Hubble-teleskopet har optaget eksplosionen fra døende stjerne
supernova galakse stjerner NASA

Supernovaen lyser nederste venstre hjørne op - og hjælper med astronomiske målinger. (Foto: NASA, ESA, and A. Riess (STScI/JHU) and the SH0ES team)

09 oktober 2020

Stjerner er smukke i deres levetid, men når de dør, bliver de ligefrem nyttige for videnskaben.

Hubble-teleskopet har i hvert fald lige observeret en supernova, der kan gøre forskerne klogere.

Det skriver NASA.

Supernovaen med det fængende navn SN 2018gv blev først observeret i 2018, hvorefter Hubble begyndte at holde øje med den.

Den er nemlig en god markør i målingen af, hvordan universet udvider sig.

NASA har optaget eksplosionen henover et år og nu gjort den tilgængelig:

Videoen er taget henover et år, men heldigvis har NASA kortet det ned. (Video: NASA)

Denne type supernova stammer fra en udbrændt stjerne, der suger materiale fra en nabostjerne.

Når den samler nok, bliver den varm nok til at starte en fusions-proces, hvilket i princippet gør den til en gigantisk atombombe.

Supernovaer af denne type er kendt som ‘standard candles’ (standardlys), fordi de har samme maksimale lysstyrke.

Derfor kan de nemt ses på nattehimlen og bruges som kosmiske milepæle til at måle afstande til deres galakser.

»Der findes ikke jordisk fyrværkeri, der kan måle sig med denne supernova, hvis falmende storhed er blevet fanget af Hubble,« siger Nobelpris-vinderen og lederen af High-z Supernova Search Team, Adam Riess, ifølge NASA.

Opdagelsen blev offentliggjort på NASA's hjemmeside.

kgwl