Vulkanudbrud kan ses fra rummet: Satellitfotos viser lava brænde La Palmas kyst over i to
Aske og røg hænger over øen, og infrarød fototeknik giver lavastrømmen et tydeligt, glødende udtryk.
vulkan la palma satellitfoto

The European Space Agency’s satellit Copernicus Sentinel-2 har taget billeder af vulkanen på La Palma, der nu er nået helt ud til Atlanterhavet (Foto: The European Space Agency)

Den 19. september udbrød vulkanen Cumbre Vieja på den nordvestligste del af Kanarieøerne, La Palma.

Den har nu været i udbrud i flere uger og har formået at brænde sig hele vejen ud til kysten, hvor den nu er begyndt at udvide La Palmas grænser.

Det viser nye satellitbilleder fra The European Space Agency.

Den seks kilometer lange flod af smeltet stenmasse nåede Atlanterhavet den 28. september, efter den havde delt kystområdet Playa Nueva i to.

la palma vulkan nasa satellitfoto

Lavastrømmen havde den 26. september ædt sig igennem tre kilometers land. To dage senere begyndte vulkanen Cumbre Vieja at udvide øens kystlinje (Foto: NASA)

Et billede, der blev taget af NASA’s satellit Landsat 8 den 26. september, viser lavastrømmen halvvejs ude ved kysten. På det tidspunkt strakte floden sig cirka tre kilometer over La Palmas natur, marker og beboelsesområder.

Satellitten bruger infrarød fototeknik til at skabe det rødglødende udtryk - i virkeligheden ser lavastrømmen mere sort ud, fordi den har en stenskorpe i det øverste lag.

la palma vulkan nasa satellitfoto uden infrarød

Satellitfotoet er taget den 26. september med NASA’s Landsat 8-satellit uden den infrarøde teknik, som blandt andet er brugt på billedet ovenover (Foto: NASA)

Et andet satellitfoto, der også blev taget af NASA’s satellit Landsat 8, viser vulkanudbruddet fra rummet uden infrarød-teknikken.

Man kan tydeligt se aske og røg i luften, men strømmen af lava er sværere at få øje på. Det skyldes, at strømmens overflade størkner og skaber en mørk skorpe, mens den smeltede stenmasse stadig er at finde lige under.

Den 27. september registrerede Kanarieøernes Volcanology Institute, at vulkanen virkede til at være på vej til at gå i bero, men kort efter begyndte vulkanens aktivitet at stige igen. De har vurderet, at den formentlig vil fortsætte i flere uger og måske endda måneder, skriver The Canary News.