Vulkanudbrud, en gletsjer og et splintret ishav: Her er de mest utrolige satellitbilleder
NASA fejrer langvarigt satellitprogram med en billedkonkurrence, som du kan være med til at afgøre.

Yukon–Kuskokwim deltaet i Alaska, der er et af verden største, er et lysende eksempel på, hvordan vand og is kan forme landet. (Foto: NASA)

To vulkanudbrud på Island og et splintret ishav i Arktis.

Det er to af de 32 billeder, der er taget fra Landsat-satellitter, og som nu konkurrerer mod hinanden om at blive udnævnt som det bedste i en konkurrence afholdt af NASA.

Billederne i konkurrencen er blevet udvalgt som de bedste, der er blevet taget i løbet af de seneste 20 år af Landsat-programmet.

Landsat-programmet er et fælles samarbejde mellem NASA og U.S. Geological Survey, og Landsat-satellitter taget billeder af Jorden fra rummet siden 1972.

Konkurrencen skal finde sin vinder, inden Landsat opsender sin 9. satellit til september. Og du kan være med til at kåre vinderen ved at stemme på dine yndlingsbilleder.

Konkurrencen fungerer som en sportsturnering med knockout-faser og er nu i sin anden runde med 16 billeder tilbage.

Her kan du vælge, hvilke 8 billeder, du mener, skal gå videre til næste runde. Afstemningen til anden runde stopper klokken 18 dansk tid 16. august.

Billederne er inddelt i fire kategorier: land, vand, is og sne samt menneskets indflydelse på naturen.

Udover vulkanudbruddene og det splintrede ishav kan du også stemme på en rødglødende sø i Tanzania og en gletsjer på Svalbard.

Se resten af billederne og stem på dine yndlingsbilleder på NASA's hjemmeside.

Lake-natron-tanzania-nasa