Orm kan være svaret på verdens plastikforurening
25 april 2017

Engelske og spanske forskere har opdaget en larve, der kan være revolutionerende i nedbrydning af plastforurening. Det fortæller University of Cambridge i en pressemeddelse.

Det er en såkaldt voksorm, som normalvis bruges som fiskemadding, der ifølge ny forskning æder og nedbryder plastik ekstremt hurtigt og effektivt.

Opdagelsen skete ved en tilfældighed, da Federica Bertocchini, der er en del af forskningsholdet og biavler på amatørstadie, fjernede voksormens larver fra sine honningtavler. Hun opbevarede midlertidigt larverne i en plastikpose, og her erfarede hun, hvordan de på ingen tid gnaskede sig gennem plastikken.

Federica Bertocchini, der er tilknyttet Institut for Biomedicin and Bioteknologi på Cantabria (CSIC) i Spanien, indledte herefter et samarbejde med de to kollegaer, Paolo Bombelli og Christopher Howe, fra Univerity of Cambridge's afdeling for Biokemi for at undersøge larverne nærmere.

»Larverne producerer noget, der nedbryder den kemiske binding. Måske i dens spytkirtler eller med en form for symbiotisk bakterie i tarmen,« fortæller Paolo Bombelli, som er førsteforfatter på forskningsartiklen, der blev publiceret i Current Biology  i dag, i pressemeddelsen.

»Opdagelsen kan blive et vigtigt værktøj i forbindelse med at komme af med det polyethene plastikaffald, der bliver akkumuleret på lossepladser og i havene,« fortæller han yderligere i pressemeddelsen.

Polyethen er et termoplastisk kunststof, der i høj grad bruges til emballage og pakning, som for eksempel med plastikposer. Der bruges omkring en billion plastikposer verden over hvert år.