Villum Fonden giver 98,5 mio. kr. til 52 dristige forskningsidéer

VIillum Fonden uddeler 52 bevillinger på i alt 98,5 mio. kr. til dristige tekniske og naturvidenskabelige forskningsidéer, som skal udfordre og få forskerne til at tænke nyt.

Det er tredje gang, at VIillum Fonden bevilger midler under programmet Villum Experiment til særligt nytænkende forskningseksperimenter, skriver fonden i en pressemeddelelse.

Ifølge forskningsdirektør i fonden, Thomas Bjørnholm, handler det om at turde udfordre rammerne.

»Det er den vilde idé, som man måske ikke tør sige højt, som måske udfordrer anerkendt forskning, og som ikke passer ind i de kasser, hvor mange forskningsmidler befinder sig,« siger Thomas Bjørnholm om Villum Experiment-programmet.

Bevillingerne er blandt andet gået til:

• Wolff-Ragnar Kiebach fra DTU undersøge, der vil undersøge, om man kan bruge billige, dagligdagsmaterialer som rust og saltvand til at opbevare vedvarende energi.
  • Rikke Louise Meyer fra Aarhus Universitet, der forfølger en ny hypotese om, at DNA kan lagre peptider og andre små molekyler.
  • Anders Svensson fra Københavns Universitet, der lytter til luftbobler i isen på indlandsisen for at måle ændringerne i højden af indlandsisen gennem de sidste 10.000 år og forstå klimaudviklingen på Grønland meget bedre.

Du kan finde alle bevillingerne her.