Vilde billeder: Astronomer spotter første tegn på, at en ny planet dannes
Støvskiven omkring AB Aurigae

Billedet viser skiven omkring den unge stjerne AB Aurigae, hvor ESO's Very Large Telescope (VLT) har fundet tegn på en planets fødsel. Det gule knæk i midten menes at være stedet, hvor planeten er under dannelse. (Foto: ESO/Boccaletti et al.)

26 maj 2020

En markant spiralstruktur med et lille knæk i en tæt skive af støv og gasarter 520 lysår fra Jorden.

Astronomer har med European Southern Observatorys Very Large Telescope (VLT) i Chile fanget billeder af netop dette, som indikerer dannelsen af en ny planet i universet.

Det skriver European Southern Observatory (ESO) i en pressemeddelelse.

Hvis det er tilfældet, er det første gang nogensinde, at astronomerne kan følge med i fødslen af en planet.

Forskere ved allerede, at planeter normalt dannes i de støvskiver, der omringer unge stjerner, når støvet og gasserne klumper sammen. Men de nye billeder giver dem mere viden.

Billedet af støvspiralerne er taget omkring den unge stjerne AB Aurigae i stjernebilledet Kusken (Aurigae).

Spiralerne på billedet angiver, hvordan babyplaneten 'sparker' til den omgivende gas, så der dannes bølger i skiven, som var det en båd, der trækker spor hen over en sø.

Når planeten kredser om stjernen i midten, skaber det en dyb spiralarm.

Den meget klare, gule, snoede midte med knækket, der kan ses nær spiralens centrum på billedet, befinder sig lige så langt fra AB Aurigae, som Neptun fra Solen – omkring 4,5 milliarder kilometer.

Nær det lille knæk mener forskerholdet, at planeten er under dannelse.

»Det viser stedet, hvor to spiraler forbinder sig til hinanden - en af dem snor sig indad fra planetens omløbsbane, og den anden går udad, og de mødes der, hvor planeten befinder sig. Det er disse spiraler, som leder gas og støv ind på den unge planet og får den til at vokse,« siger medforfatter på projektet Anne Dutney, fra Astrophysics Laboratory of Bordeaux (LAB) i Frankring, i pressemeddelelsen.

ESO zoom billede

Billedet til højre er en forstørret udgave af området omkring AB Aurigae, angivet med en rød firkant på billedet til venstre. Billederne viser den indre del af støvskiven, inklusive det meget gule knæk (i den hvide cirkel), som, astronomerne mener, markerer stedet, hvor en planet dannes. Den blå cirkel svarer til Neptuns bane om Solen i samme skala. (Foto: ESO/Boccaletti et al.)

Fundet er netop publiceret i det videnskabelige tidsskrift Astronomy & Astrophysics sammen med de detaljeredede billeder af dannelsen af den nye planet.

Billedet (i toppen af artiklen), der er blevet taget ved hjælp af kamerainstrumentet SPHERE, som er monteret på VLT-teleskopet, er det dybeste og mest klare billede, ESO har taget af AB Aurigae-systemet.

Videoen zoomer ind på den unge stjerne AB Aurigae, hvor forskere har spottet dannelsen af en ny planet. (Video: European Southern Observatory)