Vild video: Tusindvis af fisk skaber bølger, der skræmmer rovfugle væk
svovlmolly fisk fugl rovfugl mexico forsvar samarbejde stime

En sulten rovfugl trasker gennem et mexikansk vandløb, hvor den to centimeter lange fisk svovlmollyen også bor. (Foto: Doran et al.)

29 december 2021

Vi regner normalvis ikke fisk for meget. En hukommelse som en guldfisk er eksempelvis ikke en god ting, bliver man kaldt en torsk, har man nok kvajet sig, og, nå ja, så kan tingene jo også gå i fisk.

Men måske vi skulle revurdere vores sproglige ringeagt. Et tyskledet forskerhold har nemlig opdaget, at den lille fisk svovlmollyen (Poecilia sulphuraria) er i stand til at arbejde sammen om at lave bølger - i stimer på flere hundrede tusinde.

Det skriver det videnskabelige forlag Cell i en pressemeddelelse.

Det fascinerede fænomen opstår, når svovlmollyerne opdager en sulten fugl på vej mod vandoverfladen.

Herefter går det hurtigt: Tusinder af fisk bevæger sig ned mod bunden af vandløbet, for så at vende synkront, op mod overfladen, og så ned igen, op igen og ned igen, som en bølge. Og de kan blive ved i flere minutter.

Du kan selv se det underfundige fænomen i videoen nedenfor.

En af forskerne bag det nye studie optog fænomenet, hvor stimen af svovlmollyer laver bølger for at beskytte sig selv mod en sulten fugl. (Video: Juliane Lukas)

At fiskene opfører sig sådan, er i virkeligheden ikke noget nyt - de gør det nemlig også, når mennesker nærmer sig deres habitat.

Forskerholdet satte sig imidlertid for at undersøge, hvad denne adfærd gjorde godt for. Her blev hypotesen om selvforsvar mod fiskefugle bekræftet.

Teknikken lod til at være særligt effektiv mod isfugle. Det viste sig, at jo længere svovlmollyerne holdt bølgen i gang efter det indledende angreb fra rovfuglen, jo længere gik der også, før den gik til angreb igen.

Og af og til, bemærkede forskerne, gav isfuglen helt op.

Svovlmollyen er en lille, udrydningstruet fisk, der kun findes vildt i Mexico. Den lever i vandhuller med højt indhold af svovl, der er giftigt for det meste andet liv.

Det nye studie er publiceret i Current Biology, der udgives af forlaget Cell. Dykker du ned i studiet, kan du se flere videoer i slowmotion og undervandsbilleder af fiskenes synkronsvømning.

seh